De Bezemwagen: Brabantse Pijl, een momument buiten de UWT
Achtergronden Laatst bijgewerkt 5 april 2018 17:12 Redactie
Het is misschien wel de grootste wedstrijd op de kalender die geen World Tour-status heeft. De Brabantse Pijl heeft een enorme erelijst en is na de verschuivingen op de kalender in recente jaren ook nog eens flink in aanzien gestegen. Wat maakt deze koers de moeite waard voor de grote mannen om jaar na jaar op te komen dagen?
Schrijf u in voor de Bezemwagen
Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een opinieartikel over komende koersen. Bovendien is er ruimte vooe een exclusief rennersprofiel, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.
Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]
Wanneer de kopmannen luisteren naar namen als Colbrelli, Teuns, Benoot, Battaglin, Boasson Hagen en Cocquard, dan weet de liefhebber dat het serieus wordt. Terwijl het gaat om een wedstrijd waar met name voor de mondiale wielerelite eigenlijk nog maar weinig eer aan te behalen is anno 2018. De Brabantse Pijl is immers niet meer dan een opwarmertje voor het drieluik door de heuvels dat erop volgt: Amstel Gold Race, Waalse Pijl, Luik-Bastenaken-Luik. Wie echter een kans krijgt om op lijstjes te komen met namen als Merckx, De Vlaeminck, Museeuw, Bartoli, Boogerd, Freire en Gilbert, zou echter wel gek zijn om dit na te laten.
Grote namen
De Brabantse Pijl vertolkt binnen het Ardennen-blok van april een specifieke rol. Het is een vergelijkbare rol die bijvoorbeeld wedstrijden als Dwars door West-Vlaanderen, Nokere Koerse en Kuurne-Brussel-Kuurne in het kasseien-blok vertolken. Het is een wedstrijd die op veel fronten te vergelijken valt met de grotere broers. Desondanks biedt het een goede kans voor coureurs uit de tweede lijn. Een deel van de aanwezige renners wil later in april scoren en is maar wat blij met de hardheid die deze renners aan de wedstrijd toevoegen. Na hoogtestages en trainingskampen zijn deze koerskilometers de ultieme test voor de toppers.
Bovendien is het al sinds de introductie in de jaren zestig zo dat de erelijst aangevuld blijft worden met grote namen. Zelfs in recente jaren voegden Philippe Gilbert, Peter Sagan en Thomas Voeckler zich in dit rijtje. Kijk niet gek op als bijvoorbeeld Tiesj Benoot, die sinds de Strade Bianche weet wat winnen is, zich maar wat graag op de voorgrond posteert. Zoals ook zijn ploeggenoot Tim Wellens de Brabantse Pijl dit seizoen voor het eerst een veel prominentere plek in zijn agenda heeft gegeven.
Kansen pakken
Dat de Brabantse Pijl een goed deelnemersveld trekt maar de echte toppers vaak nog even willen wachten tot het daaropvolgende weekend, geeft ook kansen aan renners die misschien niet direct verwacht worden. Dat bijvoorbeeld Fredrik Backaert aankondigt niet naar Paris-Roubaix op televisie te zullen kijken omdat dit hem een kans geeft het parcours rondom Overijse te verkennen zegt daarin veel. Voor niet-WT-renners liggen er hier immers wel veel punten te wachten. Zij hopen zich hier juist in de kijker te rijden.
Wie zich misschien wel het liefst in de kijker zal willen rijden is Bryan Coquard. Zijn overstap naar Vital Concept Cycling Club heeft nog niet gebracht wat hij ervan verwacht had. De voormalige vrees van elke sprinter heeft zich echter in recente jaren ontwikkeld en zou weleens de Ardennen-man van de toekomst kunnen zijn. In 2017 was hij in deze wedstrijd bijvoorbeeld dertiende terwijl hij in de tweede helft van het jaar ook een knappe tweede plek pakte in een etappe over vergelijkbaar parcours naar Thuin in de Ronde van Wallonië. In 2016 was hij vierde in deze wedstrijd en volgde die op met een vierde plek in de Amstel Gold Race. Mocht Coquard van zijn verblijf in deze nieuwe ploeg toch nog een succes willen maken, dan is dit een goed moment.