De Bezemwagen: Het nieuwe jasje van Cholet Pays de la Loire De Bezemwagen: Het nieuwe jasje van Cholet Pays de la Loire © Vincent Kwanten

Nieuw op de kalender komen en tegelijkertijd ook de veertigste verjaardag vieren. Het zal niet veel vaker voorkomen in de wielergeschiedenis. Toch is dit precies wat de hernieuwde Cholet Pays de la Loire komende zondag te wachten staat. De wedstrijd werd namelijk in een iets andere vorm in 1978 al voor het eerst georganiseerd. Wat mag de liefhebber verwachten?

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een opinieartikel over komende koersen. Bovendien is er ruimte vooe een exclusief rennersprofiel, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.
Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]

Cholet Pays de la Loire was een jaar weg. Na 38 edities wist de organisatie immers niet meer hoe het de eindjes nog langer aan elkaar moest knopen. Tot enig verdriet van een flink aantal betrokkenen. Toch wordt wielrennen nog altijd als een ideaal middel om een streek in de schijnwerpers te zetten gezien. Dus dook de plaatselijke vakantieorganisatie in samenwerking met Groupama-FDJ-hoofd Marc Madiot in het gat om de wedstrijd terug te brengen op de kalender. Met succes, naast de negen grote en middelgrote Franse ploegen komen bijvoorbeeld ook Gazprom-RusVelo, Roompot-Nederlandse Loterij en UnitedHealthcare opnieuw naar de Loire. Waar de wedstrijd na een jaar alweer terugkeert.

Publieks- en televisievriendelijk maken

De wedstrijd is wel enigszins veranderd ten opzichte van voorgaande edities. De steeds populairder wordende plaatselijke ronde die aan steeds meer wedstrijden wordt toegevoegd viert ook hier hoogtij. Die was er altijd al, alleen betrof het dan vaak een grote lus van rondom de dertig kilometer die volgde op de eerste omloop van rond de 180 kilometer. Dit jaar is dat anders. na de grote omloop worden nog vijf plaatselijke ronden gereden. Daarmee moet het publiek naar de finishplaats getrokken worden. Het rondje van zo’n 8,6 kilometer zorgt voor voldoende zicht op de renners.

Ook aan de televisiekijker, voor zover die er is, is gedacht. Voor de plaatselijke rondes gaan plaatsvinden moet er eerst acht keer geklommen worden. Vooral de klim over de Rue Robert-Surcouf, met een gemiddelde van elf procent, zal wel pijn gaan doen bij de renners. Die laatste klim ligt bovendien niet ver voor het slotspektakel dat de plaatselijke ronde moet brengen. In Franse races is deze opzet meer en meer te zien. Een maand geleden nog werd nagenoeg exact hetzelfde concept toegepast in Tour de Pays Lionnais. Het is goed mogelijk dat dit ook meer en meer op andere plekken in Europa zal doordringen. De plaatselijke ronde biedt immers allerlei commerciële mogelijkheden die het gemakkelijker maken om wedstrijden te bekostigen.

De volle kalender

Alle mooie woorden ten spijt zijn er natuurlijk ook nog wel enkele drempels waar de hernieuwde wedstrijd overheen zal moeten raken. Hoewel de organisatie de wedstrijd verkoopt als een Vlaamse koers in Frankrijk, trekken de meeste ploegen momenteel toch liever naar de echte Vlaamse koersen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de Belgische ploegen liever overslaan. Slechts de continentale ploegen Cibel-Cebon en Tarletto-Isorex treden aan. Juist twee ploegen die op de grote afspraken in eigen land niet meer welkom zijn sinds vrijwel het gehele Vlaamse voorjaar door de World Tour is toegeëigend.

Ook de grote internationale ploegen laten stuk voor stuk verstek gaan. De World Tour-ploegen die wel komen zijn dan ook net zo Frans als de koers. Zelfs die nemen, in ieder geval dit jaar, niet de supersterren mee naar de koers. Daarmee wordt bijvoorbeeld zelfs de Coupe de France, die in eigen land veel waard is, enigszins gedevalueerd met dank aan de de supercompetitie van de UCI die steeds verder uitdijt. Mocht de koers het dit keer wel overleven, dan is het dus in ieder geval de vraag of dat wel op deze plek op de kalender moet zijn.