De Bezemwagen: Tour of Taiwan in de nieuwe wielerwereld De Bezemwagen: Tour of Taiwan in de nieuwe wielerwereld

Dat het wielrennen inmiddels wel tot ongeveer elke uithoek van de wereld is doorgedrongen is geen geheim meer. Wie wekelijks een blik werpt op de wedstrijden die te volgen zijn, komt vrijwel elk land wel minimaal eens per jaar tegen. Het is daarbij vaak de vraag wat die nieuwe landen zoal te bieden hebben buiten een flinke zak met geld. in het geval van Taiwan, waar deze week de Tour of Taiwan gehouden wordt, is dat meer dan men zich beseft.

Goed, de Tour of Taiwan zelf is voorlopig nog ver verwijderd van grote internationale status. Het deelnemersveld telt bijvoorbeeld geen enkele World Tour-formatie. Wel telt het maar liefst vijf nationale selecties. Over het algemeen is het teruggrijpen op nationale ploegen een teken dat er geen commerciële teams konden worden vastgelegd. Zuid-Afrika, Thailand en Zuid-Korea als back-up-plannen. Als er dan toch wat namen genoemd moeten worden: Raymond Kreder komt aan de start, net als Ivar Slik. Semi-bekende internationale renners als Marco Zanotti, Edwin Avila en Janier Acevedo komen aan het vertrek. Roy Eefting draagt zelfs het startnummer 1.  

Wielercultuur

De Tour of Taiwan is een onderdeel in een bredere wielercultuur die zich langzaam aan het ontwikkelen is in het land. Zat menigeen niet aan YouTube gekluisterd aan het einde van 2017 om de monsterklim waarmee het wielerjaar werd uitgeluid te bekijken? De wedstrijd Taiwan King of the Mountain was dan misschien een samenraapsel van liefhebbers, zonder dat er echte UCI-status aan werd gehangen, maar begon niet elke klassieker ooit zo? Wat was Strade Bianche 14 jaar geleden bijvoorbeeld ook alweer voor wedstrijd? Het feit dat Vincenzo Nibali de moeite nam om de 106 kilometer lange klim (geen typfout) als afsluiting van zijn seizoen in 2017 in te plannen zegt in dat opzicht veel.

Zoals het ook veel zegt dat de Tour de France-organisatie ASO Taiwan als één van de locaties voor l’Etape heeft gekozen. Het massale tourevenement voor liefhebbers trekt de wereld over naar plekken met potentie. Australië, Brazilië, China, Colombia, Engeland en Mexico spreken om sportieve en financiële redenen misschien wel voor zich. Dat echter ook Zuid-Korea en, vooral, Taiwan tegenwoordig in de tournee worden opgenomen zegt echter misschien nog wel veel meer. Waar de King of the Mountain 600 deelnemers aantrok, daar trok de eerste editie van l’Etape Taiwan het tienvoudige. Liefst 6.000 liefhebbers beklommen de bergen diep in Azië.

Toekomst van de sport?

In het land worden steeds meer wielerevenementen georganiseerd. In recente jaren werden steeds meer van dit soort evenementen over de hele wereld uiteindelijk het domein van de profs. Niet alleen de eerder genoemde Strade Bianche kreeg dit voor elkaar. Ook Pro Ötzthaler 5500 en Gravel & Tar New-Zealand zijn bijvoorbeeld in de afgelopen twee jaar op deze wijze toegevoegd. De belangrijkste gemene deler die deze wedstrijden hebben is natuurlijk de mate van spektakel die ze met zich mee kunnen brengen. Het is niet ondenkbaar dat dit ook voor wedstrijden in de lastige berggebieden van Taiwan zal gelden.

Wie hier vast een eerste indruk van wil krijgen doet er goed aan om toch in ieder geval te kijken hoe het het bijeengeraapte peloton vergaat in de komende vijf etappes van de Tour of Taiwan. Vooral ritten drie en vier, op dinsdag en woensdag, geven een aardig beeld van de mogelijkheden. Daarbij wetende dat de allermoeilijkste klimmen gewoon weer gereserveerd zijn voor de evenementen in oktober en december. Het kan dus nog moeilijker.