Voor het eerst in de geschiedenis is het in 2018 voor de liefhebber mogelijk om meer vrouwenwedstrijden wel dan niet te zien. Dat is onder andere te danken aan de dubbele organisatie van veel koersen. In de schaduw van de mannenwedstrijden is de vrouwenkalender in rap tempo volwassen aan het worden. Dat toont ook de nieuwe opzet van de Strade Bianche Donne, de opening van het derde jaar UCI Women’s World Tour.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een opinieartikel over komende koersen. Bovendien is er ruimte vooe een exclusief rennersprofiel, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.
Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]

De koers over de witte wegen mag dan de World Tour voor vrouwen openen, maar het peloton is al flink in beeld geweest. Zo werd er bijvoorbeeld in de afgelopen week al gestreden in de Omloop Het Nieuwsblad, Le Samyn, Omloop van het Hageland en Setmana Ciclista Valenciana. Wie de juiste televisiezenders weet te vinden kijkt mee. Zo zag men Ellen van Dijk naar een knappe zege soleren en stond in Christina Siggaard een ster van de toekomst op in Meerbeke. De komende weken zal het meekijken bovendien alleen maar gemakkelijker worden. Meer en meer koersen worden gereden als doubleheader. Waar de mannen over de wegen denderen, daar zijn de vrouwen ook te vinden. De tactiek die al goed werkte in de cyclocross, lijkt ook op de weg zijn vruchten af te werpen.

Snelle groei

De groei mag dan een spurt door maken, maar de lange weg wordt al enige tijd bewandeld. De introductie van de World Tour, drie jaar geleden, is bijvoorbeeld een belangrijke factor gebleken. Dat de tournee tegenwoordig een groot deel van de meest bekende mannenwedstrijden aandoet heeft de groei verder versnelt. Waar het slechts nog aan ontbrak, was een goed visitekaartje. Het zaadje was geplant, het water was gegeven, het was nu alleen nog wachten op zonlicht. Dat zonlicht kwam er juist in wedstrijden zoals de Strade Bianche Donne van 2017, of de Olympische wegwedstrijd van 2016. Daar waar ouderwets wielerspektakel, waar het bij de mannen vaker en vaker aan ontbreekt, te aanschouwen was. De dames bewezen zichzelf een dienst: als het even kan, dan wil de liefhebber daar wel meer van zien.

Bovendien is het zo dat de parcoursen van grote klassiekers, al zijn ze ingekort, natuurlijk hun waarde al een eeuw lang bewijzen. Als spektakel gezocht wordt, dan is het waarschijnlijk op de kasseien en in de heuvels te vinden. Was het bijvoorbeeld niet daar, in Gent-Wevelgem, De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik waar de grote Eddy Merckx voor het eerst van zich deed spreken? Het is dus niet vreemd dat naast Strade Bianche ook deze drie koersen, alsmede de Amstel Gold Race in vrouwenuitvoering, op de kalender staan. Zoals bijvoorbeeld om die reden ook besloten is dat de Vlaamse WWT-koersen dit jaar live op televisie worden gebracht. Te beginnen de nieuwe toevoeging aan de kalender Brugge- De Panne, die juist voortkomt uit de vroegere mannenkoers Driedaagse. Later volgen Gent en De Ronde.

Strade Bianche of Tour de France?

Een eerste test zal Strade Bianche zijn. De koers is in bepaalde opzichten symbolisch voor de World Tour en het vrouwenwielrennen in het algemeen. De jonge wedstrijd loopt voorop als het gaat om de ontwikkeling. Ieder jaar wordt de wedstrijd weer ietsje langer en ietsje zwaarder gemaakt. Dit jaar zal het peloton bijvoorbeeld voorbij de grens van 130 kilometer gaan en zullen de negen gravelpaden gezamenlijk een lengte van dertig kilometer hebben. Het is exemplarisch voor de gehele Women’s World Tour. Die kreeg naast Brugge-De Pannen nog twee toevoegingen om uit te groeien tot 23 wedstrijden. Bovendien wordt het hooggebergte meer en meer opgezocht.

Anderzijds komt de groei ook met de nodige stuipen. Zo werd het experiment van een zeer moderne tweedaagse La Course na één jaar alweer geëlimineerd. Dit jaar wordt teruggegrepen op de enkele dag. Wel zal die dag worden verplaatst van het criterium in Parijs naar een helletocht door de Alpen. Het parcours is immers gebaseerd op etappe 10 van de Tour de France. Dat klinkt misschien wel aardig, maar is uiteindelijk niet meer dan een zoethoudertje. De grote droom van veel vrouwen, een eigen Tour de France met status, leek even dichterbij, maar is nu weer wat verder uit zicht verdwenen. Of dit nog lang zo te houden is, valt meer en meer te betwijfelen.