Het bijeenbrengen van een selecte groep renners om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Dat is het doel van het Cycling Story Koersspel voor de Tirreno-Adriatico. Welk type renner is echter een echte puntensprokkelaar? Is dat de klassementsman? Of is het het sprintkanon? Wat kunnen de vrijbuiter en de klimmer voor een teammanager betekenen? Op basis van de behaalde punten van 2017 kan een aardige reeks inzichten worden verkregen. Inschrijven voor het gratis koersspel kan hier.

Om maar direct met de deur in huis te vallen, om veel punten te kunnen verzamelen is het vooral belangrijk om tenminste één echte allrounder in het team op te nemen. De twee renners die het meest voor hun Koersspel-ploegleiders konden betekenen in 2017 waren immers Peter Sagan en Geraint Thomas. Renners van vergelijkbaar allooi die naast deze twee aan de start lijken te komen in 2018 zijn bijvoorbeeld: Greg Van Avermaet, Michal Kwiatkowski en de weer in topvorm verkerende Moreno Moser en Alexandre Geniez.

Opvallende rol voor tijdrijders

Hoewel het misschien niet zal opvallen wanneer er niets op het spel staat is het wel zo dat de etappekoers van zee naar zee behoorlijk tijdrit-heavy is. Een kwart van de etappes betreft immers een race tegen de klok. In 2018 gaat het dan opnieuw om de eerste en de zevende rit. Om die reden is het dus ook altijd aan te raden om tijdrijders op te nemen in het team. Zeker ook als het kampioenen tegen de klok betreft die ook nog aardig mee kunnen over de bergen. In 2017 bleken deze mannen aardig te kunnen scoren. Geraint Thomas was zelfs de op één-na-beste renner in het spel met 32 punten.

Wordt er gekeken naar andere renners die aan dit profiel voldeden in 2017, dan worden in de top 15 van het Koersspel bijvoorbeeld Tom Dumoulin, Rohan Dennis en Primoz Roglic teruggevonden. Terwijl ook niet-klimmers Jos van Emden en Michael Hepburn aardig wisten te scoren in het spel. In 2018 kan bijvoorbeeld ook gekozen worden voor Bob Jungels, Richie Porte, Taylor Phinney of Chris Froome. Tenminste, zoals de startlijsten er op dit moment uitzien.

De verdere keuzes

Wie zijn team vult met allrounders en tijdrijders maakt een goede kans om het spel te winnen. Aangezien alle lezers van De Bezemwagen dit nu weten is het ook goed om te bekijken wat er verder nog nodig is om een aardig team bijeen te brengen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om sprinters uit de wat grotere ploegen te selecteren. Hoewel de wedstrijd maar één echte vlakke etappe kent, pakken deze renners ook wat mee in de ploegentijdrit waarmee de wedstrijd opent. Sommigen van hen weten ook de eerste overgangsetappe goed te verteren. Zo scoorde Elia Viviani in 2017 bijvoorbeeld goed. De eerste twee tot drie dagen kunnen deze mannen dus veel betekenen.

Tot slot zijn er natuurlijk ook nog de klassementsmannen. In de Koersspel top 15 van vorig jaar waren bijvoorbeeld Tom Dumoulin op 3, Nairo Quintana op 4, Rigoberto Uran op 7, Thibaut Pinot op 8 en Adam Yates op 9 te vinden. Die werden (op volgorde) zesde, eerste, achtste, derde en uitvaller in het eindklassement. Het klassement kan dus weliswaar van belang zijn, maar alleen in combinatie met tenminste één goede daguitslag in de bergen of de race tegen de klok. Een leuke keuze voor 2018 kan bijvoorbeeld Miguel Angel Lopez staan. Opnieuw is dit gebaseerd op de startlijsten zoals die er op dit moment uitzien.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een opinieartikel over komende koersen. Bovendien is er ruimte vooe een exclusief rennersprofiel, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]