Het begon allemaal met een zegvierende Raymond Poulidor. Vijftig jaar geleden. Toen Var-Matin nog in één dag te doorkruisen was op de fiets. Sindsdien is er veel veranderd. De het aantal koersdagen werd groter, de wedstrijd zelf steeds kleiner. Desondanks is de Tour Cycliste International du Haut Var-Matin nog altijd actueel.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een opinieartikel over komende koersen. Bovendien is er ruimte vooe een exclusief rennersprofiel, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:

Nog maar een week geleden ging de Bezemwagen over het verdwijnen van sprinterskoersen ten faveure van klimmerskoersen en wedstrijden over onverharde wegen. Ook in Frankrijk werd deze trend lang geleden al ingezet. Elf edities geleden werd van de eendagswedstrijd Tour du Haut Var namelijk een etappekoers gemaakt. Een dag voor de sprinters, een dag voor de klassieke renners. Iedereen blij, inclusief de plaatselijke krant Var-Matin. Die niet naamgever werd, maar ook weer voldoende spektakel te beschrijven had.

Van hoofddoel naar voorbereidingskoers

Hoewel de wedstrijd nog altijd een aardige rol in de openingsmaand van het Europese wielerseizoen speelt is de aantrekkingskracht niet meer zoals die ooit geweest is. Wie kijkt naar de erelijst uit de eerste tien jaar ziet de namen van Poulidor, Joop Zoetemelk, Bernard Thevenet en Freddy Maertens voorbijkomen. Wie kijkt naar de laatste tien jaar moet zich tevreden stellen met bijvoorbeeld driemaal Arthur Vichot, Carlos Betancur, Jonathan Tiernan-Locke en Ben Gasthauer. Dat neemt niet weg dat een aantal renners er een ideale wedstrijd in zien op weg naar grotere doelen.

Het voordeel van de wedstrijd zoals die nu is, is dat hij hard is maar niet slopend. Hier kunnen dus de benodigde vlieguren gemaakt worden op weg naar bijvoorbeeld Milaan of Parijs. Hetgeen bijvoorbeeld dit jaar geldt voor Thibaut Pinot. Die uitdrukkelijk verzocht deze wedstrijd te kunnen rijden voor hij opnieuw de Giro-Tour-dubbel gaat beslechten. Korte pieken tot wel 20 procent op de eerste dag en gelijkmatige maar langere beklimmingen op de tweede maken de wedstrijd perfect voor het opstoken van de wedstrijdbenen.

De Franse eer

Toch zal er voor Pinot ook nog een andere kwestie meespelen. In de Haut Var is namelijk ook de Franse eer van belang. De grote namen laten de wedstrijd ondanks zijn jubileum meer liggen dan ooit. De Fransen zijn echter wel in vrijwel de volledige breedte aanwezig. Ook voor Sylvain Chavanel is de koers winnen een hoofddoel. Hij wil na Davide Rebellin de tweede renner die zowel de eendagseditie als de etappekoers aan zijn palmares kan toevoegen. Een prestatie waar Philippe Gilbert in 2015 nog zeven seconden voor tekort kwam. De editie van 2018 zal ook weer vol verhalen zitten.

Andere toppers uit het thuisland die hun zinnen op de zege hebben gezet zijn de in blakende vorm verkerende Christophe Laporte (Cofidis) en Remy Di Gregorio (Delko-Marseille). Vooral de ontwikkeling van Di Gregorio is bijzonder. De Fransman wilde eind 2017 definitief in de remmen knijpen maar beleeft de eerste maanden van 2018 als in zijn jonge jaren. Hij reed bijvoorbeeld Damiano Cunego uit het wiel in de Tour de la Provence.Die probeert op zijn beurt in één van zijn laatste wedstrijden als prof nog één keer uit zijn slof te schieten. Mocht de Italiaan nog een koers zoeken die hem in zijn topjaren op het lijf geschreven was, dan komt deze aardig in de buurt.

No comments so far.

Be first to leave comment below.

Geef een reactie