De wielerwereld is nog lang niet volledig in kaart gebracht. Jaar na jaar verschijnen er weer nieuwe wedstrijden op de kalender. Sommige koersen stormen zelfs binnen korte tijd direct door naar de mondiale top. Andere wedstrijden zijn na 38 edities nog altijd de kinderschoenen niet ontgroeid. De koersen in het komende weekend staan daarvoor symbool: Gravel and Tar versus Grand Prix Cycliste la Marseillaise.

Wielrennen is de sport van de verhalen. Het zijn de legendes die de koersen maken. Denk bijvoorbeeld aan het verhaal van La Marseillaise. Hoewel het startveld immer goed is en ook de erelijst er mag zijn, willen de meeste renners er liever niet op hun best zijn. Want, zo gaat het verhaal, wie wint in Marseille gaat een slecht seizoen tegemoet. De winnaar van vorig seizoen kan er over meepraten. Arthur Vichot werd na een goede start minder en minder en een vreemde knieblessure deed hem halverwege de Tour de France opgeven om in 2017 nimmer meer op de fiets te stappen.

Wijziging van koers

Hoewel La Marseillaise sinds enkele jaren deel uitmaakt van het traditiegetrouwe Coupe de France-klassement, is ook hier de modernisering niet tegen te houden. Het is bijvoorbeeld uitsluitend nog de openingskoers van het wielerseizoen in de hoofden van zij die daarin willen geloven, iets wat bijvoorbeeld ook voor de Omloop Het Nieuwsblad geldt. Zelfs in Europa worden al jaren grote wedstrijden gehouden in de dagen voorafgaand aan de laatste zondag van januari. Verdere modernisering is te zien in bijvoorbeeld de start die zowel om veiligheids- als entertainmentsredenen enigszins aangepast. De ploegen gaan dit jaar stuk voor stuk van start alsof het een ploegentijdrit betreft waarna er na negen kilometer een départ réel is en het peloton daadwerkelijk gaat koersen.

Bovendien is ervoor gekozen om de iets selectievere wegen rondom Marseille op te zoeken. Sprinten is niet meer van deze tijd, terwijl het deelnemersveld in de meeste koersen meer aan elkaar gewaagd is dan ooit tevoren. Men wil in la Marseillaise weer iets minder types Ligthart en Van Bilsen als winnaar en meer types Hinault en Virenque. De wijzigingen lijken in ieder geval in de perceptie te werken. Romain Bardet vervroegt er zijn seizoensstart met twee weken voor. Hij gaat de strijd aan met bijvoorbeeld Tony Gallopin, Lilian Calmejane en Guillaume Martin om de Franse eer. Die misschien met een prijs van een mager seizoen zal komen, zodat de legende zal blijven voortleven.

Gravel and Tar

Een dag voor de klassieke opening in het zuiden van Europa zal aan de andere kant van de wereld een, in de profwereld, nieuwe koers worden gereden. Die staat misschien wel symbool voor alles wat het nieuwe wielrennen te bieden heeft. Het is koersen in exotische oorden, over de moeilijkste wegen, over een niet al te lang parcours. Een koers die bovendien ook nog eens in de eerste weken van januari wordt gereden. Het wielerjaar stopt in de eenentwintigste eeuw eigenlijk nooit, maar het begint in ieder geval allang niet meer eind februari in Vlaanderen of eind januari rondom Marseille. Als het al ergens begint, dan is het in Australië in Nieuw-Zeeland.

Om het oude wielrennen wel enigszins tegemoet te komen is de koers in zijn eerste jaar met UCI-status iets verlengd, Hij zal voor het eerst 135 kilometer lang zijn. De vijf gravelstroken die samen veertig kilometer van het parcours vormen zijn echter gebleven. Daarmee is het een Down Under-versie van Strade Bianche. Al wil de organisatie zich liever meten met Paris-Roubaix. De opkomst van de stofpaden is niet te stuiten in het wielrennen, nieuwe koersen over heel de wereld springen als paddenstoelen uit de grond. Ook klassieke koersen als Schaal Sels en zelfs Gent-Wevelgem zoeken het gravel en zand op. Of de koersen ook nadat zij stof hebben doen opwaaien nog 39 jaar zullen blijven bestaan. Zoals in Marseille wel is gelukt, zal moeten blijken.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een exclusief groot wielerverhaal, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]