Het is de last waar Mikel Landa eigenlijk overal waar hij komt mee geconfronteerd wordt. Ja, hij is goed, maar nee, hij is niet de nummer 1. Er was altijd wel een Samuel Sanchez, Vincenzo Nibali, Fabio Aru, Chris Froome of zelfs een Geraint Thomas die hem in de weg zat. Nu hij naar Team Movistar komt wil hij eindelijk wel eens het rugnummer dat eindigt op 1 in een grote ronde dragen. Dat mag, maar alleen als hij mij niet in de weg zit, is de gedachte die Nairo Quintana deze week hardop uitsprak. Een vergelijking tussen beide, op harde cijfers, maar ook op sierlijke stijl.

Renners vergelijken is enerzijds zeer gemakkelijk. Men neme twee uitslagenformulieren en beginne simpelweg te turven. Daarmee komt een liefhebber inderdaad een heel eind. Wanneer dit het hele verhaal zou zijn, dan zou iedere liefhebber zonder de eindrangschikking van elke afzonderlijke koers uit zijn hoofd te kennen al kunnen zeggen dat Quintana zijn nieuwe kompaan ruimschoots de baas blijft. Toch vertellen die harde cijfers misschien niet het hele verhaal. Zo is het eveneens voor de meeste liefhebbers niet lastig om voor de geest te halen dat Landa dit jaar flink positiever in beeld is geweest dan zijn nieuwe conculega.

De harde cijfers

Om maar direct met de deur in huis te vallen, Quintana verslaat zoals te verwachten Mikel Landa op alle fronten wanneer uitsluitend naar harde cijfers van beide loopbanen wordt gekeken. De twee 27-jarigen (Quintana is anderhalve maand jonger) hebben er beiden negen seizoenen op zitten. In die negen seizoenen troefde Landa zijn nieuwe ploeggenoot slechts op één ding af, hij reed in die periode ruim tienduizend kilometer meer in het peloton mee. 

Quintana is echter in de overige 94.000 kilometer eigenlijk altijd de betere geweest. Hij is bijvoorbeeld tweevoudig winnaar van een grote ronde terwijl Landa een derde en een vierde plek als beste prestaties heeft staan. Quintana boekte ook meer dan tweemaal zoveel overwinningen, 36 om 14, en eindigde meer dan viermaal zo vaak boven hem in grote wedstrijden 69 om 15. De enige keer dat Landa een beter klassement reed was in de Tour de France van 2017. Zelfs in het non-specialisme van de Colombiaan, de individuele tijdrit, doet hij het beter dan de Bask. In zeventien van de twintig onderlinge duels versloeg hij Landa. Dat is opvallend omdat Landa, zeker in recente jaren, meer en meer bedreven is geraakt in het tijdrijden.

Diepere kijk

De wetenschap dat Quintana in de Tour de France van 2017 werd afgetroefd door Landa is direct ook de reden om ondanks al deze harde cijfers toch een nuance aan te brengen. Wanneer namelijk gekeken wordt naar het afgelopen wielerseizoen, dan was daar voor het eerst een verval te zien in de tot op heden immer stijgende lijn van de vaandeldrager van het Zuid-Amerikaanse wielrennen. Wie de prestaties van Quintana vertaalt naar het aantal behaalde punten ziet dat hij gedurende het jaar 2017 is teruggezakt naar een gemiddelde dat hij rond zijn vierentwintigste, net voor zijn eerste Giro-eindzege. ook bijeen wist te sprokkelen. Eusebio Unzué, manager bij Team Movistar, liet zich al eens ontvallen dat Quintana sinds 2013 al niet meer groeit.

Landa daarentegen bereikte na een minder goed jaar in 2016 nieuwe hoogten. Hij lijkt de zware val  die hij vorig jaar maakte goed te hebben verteerd. De Spanjaard pakte, klassementen meegerekend, meer prijzen dan in elk ander jaar van zijn carrière en miste op een seconde het podium in de Tour de France. Daarmee komt hij, omgerekend naar een puntentotaal, aardig dicht in de buurt van zijn nieuwe kopman. Slechts het verschil in de gewogen waarde van een eindzege in de Tirreno-Adriatico (Quintana) en in de Vuelta a Burgos (Landa) staat tussen hen in als naar de prestaties in 2017 wordt gekeken.

Natuurlijk zijn hier allerlei verklaringen voor te geven. In de eerste plaats is daar het doel dat de klimgeit uit Combita voor zichzelf had gesteld in 2017. Hij wilde de dubbel Giro/Tour realiseren en had daarvoor bedacht gedurende de Giro naar de top te groeien, pas na deze ronde zijn daadwerkelijke top te bereiken en vervolgens lang genoeg hiervan te profiteren om het ook in de Tour goed te doen. Dit mislukte jammerlijk en hij greep naast de Giro-zege en reed zijn slechtste eindklassement in een grote ronde sinds zijn debuut in de Vuelta van 2012, mits daar zijn val in de Vuelta van 2014 niet bij wordt gerekend.

Landa daarentegen ging als schaduwkopman naar de Giro, werd al vroeg in de ronde door een motor geschept, had wat hersteltijd nodig en werd sindsdien bijna drie maanden lang dagelijks beter. De derde week in de Giro, de gehele Tour de France en een handvol losse wedstrijden in de maand augustus leken allemaal ontworpen met de kwaliteiten van Landa in het achterhoofd, zo gemakkelijk trok hij de bergen over. Het leverde hem een nieuw bewustzijn over zijn eigen status en veel lof van anderen op.

Tour de France

Nu moeten de woorden van Quintana enigszins genuanceerd worden. In de wielerwereld zijn de woorden ‘leider van het team’ synoniem aan ‘kopman in de Tour de France’. Dit is dan ook de reden waarom Quintana van zich laat horen. Zelfs al voordat Landa door Unzué werd binnengehaald ging het gerucht dat de Colombiaan op het tweede plan zou worden gezet binnen de ploeg en dat een nieuwe leider gewenst was. Mede ook omdat oudgediende Alejandro Valverde andere doelen in het hoofd heeft, recordjachten in Wallonië en een regenboogtrui in Innsbrück bijvoorbeeld. De Tour de France, dat vechten de jongelingen maar onderling uit. De voormalig winnaar van de witte trui ziet dit echter, zoals te verwachten, anders.

De strijd zal dus vooral gestreden worden om het dragen van het nummer 1 rugnummer van de ploeg in Frankrijk. Omdat het parcours van de komende Tour de France al bekend is, is het goed mogelijk om een reële inschatting te maken van de mogelijkheden van beide mannen. Dit staat overigens los van het probleem dat beide mannen zullen hebben met de teruggekeerde ploegentijdrit. Movistar raakt bijvoorbeeld maar liefst drie mannen kwijt (Castroviejo, Gorka Izaguirre en Dowsett) die werden opgesteld tijdens het wereldkampioenschap. Dit zal voor beide mannen gevoelig zijn ten opzichte van de concurrentie uit andere teams.

Het parcours

De andere obstakels buiten het hooggebergte zijn bijvoorbeeld de puncheurssprint op de Mur de Bretagne en in Quimper, waar beide mannen geen topper in zijn, maar niet direct hoeven te verliezen, en de stenen en stroken rond Roubaix en Brest. Op droge dagen kan lichtgewicht Quintana daar standhouden, van Landa is geen enkele informatie op dat gebied. In dat opzicht lijkt er dus een licht voordeel te zijn voor de Colombiaan.

Omdat beide mannen vooral bedreven zijn in het aanvallen in het hooggebergte en beide mannen het ook niet schuwen om een dergelijke aanval vroeg in te zetten, is de Tour de France voor beiden misschien wel niet de meest geschikte plek in 2018. Wel is het zo dat Quintana Landa, ondanks zijn helpersrol bij Sky, in zes van de zeven bergritten in de Tour de France van 2017 voor zich moest dulden. Anderzijds is het wel zo dat in vergelijkbare etappes in eerdere edities van de Tour juist Quintana altijd de betere is geweest, bijvoorbeeld naar Le Grand Bornand en Alpe d’Huez.

Wel lijkt de beklimming naar de Col de Portet, in de ultrakorte zeventiende etappe op het lijf geschreven van Quintana. Wetende dat hij zeer bedreven is in de korte etappes en beklimmingen met een zeer hoog gemiddeld stijgingspercentage zou dit weleens voor hem, mits in topvorm, de uitgelezen kans zijn om zijn grote rivaal Chris Froome op de pijnbank te leggen. Deze zelfde etappe begint overigens met de beklimming van de Peyresourde, de klim waar Landa zijn kopman Froome ‘per ongeluk’ achterliet.

65 kilometers waarvan nagenoeg de helft omhoog gaat tegen behoorlijk sterke stijging. In dat opzicht zou deze rit gezien kunnen worden als een ‘Quintana-tijdrit’ en zal de Brit het twee dagen later moeten doen in de echte tijdrit. De Colombiaan zou dit dus mogelijk als zijn laatste kans om zijn volledige potentieel bij Movistar te benutten moeten zien te verkopen.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een exclusief groot wielerverhaal, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]