Een ieder die zich de afgelopen vijftien maanden met wielrennen heeft beziggehouden weet wiens benen zondag het sterkst zouden moeten zijn. Vraag een liefhebber naar zijn favorieten voor het podium en de namen Sagan, Van Avermaet en Boasson Hagen rollen over de tong. Om daar Matthews en Kwiatkowski aan toe te voegen. Het is een simpel lijstje, maar er is ook niets aan miszegd. Al worden daarbij wel een aantal renners flink tekort gedaan. Bovendien is het wk altijd vruchtbare bodem gebleken voor verrassingen. Na twee jaren dezelfde zekere winnaar op rij is het wel weer eens tijd voor een vreemde eend in de regenboogtrui.

Dat de vijf toppers van het moment bovenaan ieders lijstje prijken spreekt voor zich. Er zijn talloze duels uitgevochten tussen deze vijf mannen op alle grote podia van dit jaar. Lees de uitslagen in de klassiekers en belangrijke etappes erop na en niemand blijkt een afspraak te hebben gemist. De toplijstjes worden verder volgemaakt met de namen van Philippe Gilbert, Fernando Gaviria en Alexander Kristoff. Ook de veelwinnaars van de laatste weken, Matteo Trentin en Elia Viviani, worden regelmatig genoemd. Acht van deze renners staan bij de eerste twintig van de mondiale ranking. Niet direct een wilde gok te noemen.

Net anders

Wereldkampioenschappen nemen echter al sinds de invoering ervan in 1927 een vreemde plek in in het wielerjaar. De grote Fausto Coppi zei er ooit eens over: ‘wereldkampioen word je niet op één dag, op een parcours waar vroeger of later nooit meer op gereden wordt’. Wat Coppi toen nog niet kon weten is dat zijn punt in de vele jaren die zouden volgen regelmatig kracht bij gezet zouden worden. Zeker in de meer recente jaren zijn een aantal opvallende renners erin geslaagd hun palmares van een flinke kers op de taart te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de overwinningen van Igor Astarloa of Romans Vainsteins.

Denk aan Oscar Camenzind, Alessandro Ballan, Rui Costa of zelfs de overwinningen van Oscar Freire en Michal Kwiatkowski op dat punt in hun carrière. Stuk voor stuk waren het goede renners, maar zeker niet de topfavorieten voor die specifieke wedstrijd. Alleen al omdat dit met enige regelmaat voorkomt is het leuk om eens verder te kijken dan de grote drie en een handvol usual suspects alleen om eens een echte outsider te vinden.

Mannen in vorm

Wat de meeste renners die ‘per ongeluk’ wereldkampioen werden natuurlijk gemeen hadden was dat zij op het juiste moment in zeer goede vorm staken. Neem Alessandro Ballan in 2008. In de maand in de aanloop naar zijn allergrootste zege werd hij derde in de Coppa Bernocchi, tweede in de GP Ouest France-Plouay en verzamelde hij een eerste, derde en vierde plaats in etappes in de Vuelta a España. Oscar Camenzind won in één week het wk en de Ronde van Lombardije en pakte tussendoor ook nog even de tweede plek in Milaan-Turijn achter landgenoot Niki Aebersold. 

Die wetenschap in het achterhoofd maakt dat het gemakkelijk wijzen is naar de Italianen. Daar zijn immers de veelwinnaars van de afgelopen weken te vinden. Denk aan Matteo Trentin in de Vuelta a España en Elia Viviani in de Bretagne Classic, de Cyclassics en een reeks etappes in Frankrijk en Engeland. Mocht het op sprinten aankomen, dan zullen mannen als Sagan, Matthews en ook thuisfavoriet Alexander Kristoff niet zomaar het podium gaan vormen.

Moscon

De Italianen hebben echter nog een ijzer in het vuur. Dit is vooral belangrijk voor wanneer de wedstrijd niet in een sprint eindigt. Een man in vorm bij wie dat niet direct aan de meest recente uitslagen te zien is, is Gianni Moscon. Zijn klasse was echter één van de doorslaggevende factoren in de winst van zowel het algemeen klassement als het puntenklassement van zijn kopman Chris Froome in de jongste Vuelta a España.

De jonge Italiaan heeft zich dit jaar als echte allrounder gepresenteerd. Hij was goed op de kasseien, won het nationaal tijdritkampioenschap en reed bij de eerste dertig in de Vuelta. Dit is dan ook precies datgene wat hem een gevaarlijke outsider maakt. Het parcours is namelijk vooral geschikt voor renners die over meerdere kwaliteiten beschikken. Het is dan ook niet voor niets dat de renners van de Vlaamse leest net iets meer als kanshebbers op de wereldtitel worden gezien dan de renners die goed zijn in de Ardennen.

Wat wel in het nadeel van Moscon kan spreken is dat hij nog niet vaak heeft gewonnen op het allerhoogste podium. Sterker nog, buiten zijn overwinning in het nationaal kampioenschap tijdrijden van Italië dit jaar won hij geen enkele koers. Zijn enige profoverwinning in een wegwedstrijd kwam in zijn debuutjaar. Saillant detail was dat die overwinning juist in Noorwegen werd geboekt. Al was dit wel zo’n duizend kilometer verderop, in Korgfjellet.

Sleutelmomenten

Zoals gebruikelijk voor het kampioenschap vindt het overgrote deel van dit wereldkampioenschap plaats op een afgesloten ronde. Dit rondje kent volgens het routeboek slechts één gecategoriseerde klim. Wie echter het parcours bekijkt zal eerder van mening zijn dat in het eerste deel van de ronde, die bijna twintig kilometer lang is, drie klimmetjes te vinden zijn. In het routeboek worden ook de redelijk lange kasseienstrook en het lange stuk vals plat in het tweede deel van de omloop niet vermeld. Toch kunnen al deze obstakels met zekerheid worden aangewezen als de grote sleutelmomenten in deze koers.

De wedstrijd krijgt daardoor een echte Ronde van Vlaanderen-feel. Al is het grote verschil wel dat de korte klimmetjes wel allen geasfalteerd zijn. De kasseien lijken bovendien iets gelijkmatiger gelegd. Dat neemt echter niet weg dat met drieëndertig korte klimmetjes en elf kasseienstroken gedurende de wedstrijd er flink vaak aan de boom geschud kan en zal worden. Dit is in het voordeel van sterke mannen en die het liefst de koers zien eindigen met een hele selecte groep die op de meet af zal gaan. Renners zoals Moscon dus. Heeft één van deze renners nog iets over in één van de laatste twee rondes, dan zou een keer stevig doortrekken op de kasseien zelfs meer schade kunnen aanrichten dan de heuveltjes kunnen doen.

En verder

Natuurlijk zijn er meer renners die een kans maken doordat het parcours op deze wijze is ingericht. Denk bijvoorbeeld ook aan Lars Boom die de afgelopen zes weken zijn vorm heeft geëtaleerd. Al zou het kunnen dat Boom naar het einde toe meer last krijgt van de beklimmingen van, vooral, Salmon Hill. Wat echter juist weer in het voordeel van Boom spreekt is dat hij zeer veel ervaring in het winnen van kampioenschappen heeft op allerlei gebieden. Kortweg is de regenboogtrui op de weg bij de elite bijna de enige trui die hij nog mist.

Bij de echte favorieten is de ligging van de strook op vijf kilometer van het einde misschien wel het meest in het voordeel van Edvald Boasson Hagen. Hij heeft immers in de tweede helft van 2017 meerdere malen laten zien handigheid te hebben gekregen in het plaatsen van beslissende korte aanvallen in de slotkilometers. Zijn nadeel is dat de ploeg op twee gedachten zal hinken. Noorwegen heeft namelijk met Alexander Kristoff immers ook een troef voor de sprint achter de hand. Dit betekent dat hij op eigen initiatief moet handelen.

Een andere renner die al weken in vorm is, is Tony Gallopin. De Franse selectie is voornamelijk gebouwd rondom Julian Alaphilippe, maar juist daarom zijn de andere renners als gevaarlijke outsiders te bestempelen. Gallopin verzamelde in de afgelopen twee maanden een tweede plek in San Sebastian, een negende in Quebec, een zesde in Montréal en een tweede in de Grote prijs van Wallonië. Wanneer de Fransen tegen het einde van de koers nog met zowel Alaphilippe als Gallopin overblijven in de voorste gelederen, dan zou juist de laatste weleens voor de verrassingsaanval kunnen zorgen.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een exclusief groot wielerverhaal, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]