De Bezemwagen: Tussen Voorburg en Geraardsbergen De Bezemwagen: Tussen Voorburg en Geraardsbergen

Hoewel de naam nieuw is, is de wedstrijd nog altijd in grote lijnen hetzelfde. Dat betekent dat de Binckbank Tour ook dit jaar de koers van de Lage Landen is. Er wordt gestreden op de meest uitdagende wegen die Nederland en België te bieden hebben. Hoewel er nog weleens wat kritiek op de opzet van de wedstrijd klinkt, heeft deze juist door zijn opzet ook veel moois te bieden.

Eigenlijk is de term ronderennen niet van toepassing op kleine rittenkoersen. Het zijn de wedstrijden van vier dagen tot een week die een compleet eigen karakter hebben, zelfs al houden ze zich aan de traditionele opbouw van een ronde. De Binckbank Tour is hier misschien wel de enige echte uitzondering in de UCI World Tour op. Wie het goed beschouwt kijkt eigenlijk naar alle voorjaarsklassiekers van de Lage Landen, maar dan aaneengeregen als een rittenkoers. Daardoor komen de kwaliteiten van allrounders vaak bovendrijven.

Dit is dan ook terug te zien in de zeer diverse lijst aan eindwinnaars die de wedstrijd heeft geproduceerd. Specialisten in het rondewerk als Bobby Julich en Kim Kirchen staan er naast tijdrijders als Tony Martin en Ivan Gutiérrez. Zoals ook de specialisten in het Waalse werk (Tim Wellens) en het Vlaamse werk (Lars Boom, Niki Terpstra) er naast elkaar staan. Met daartussen ruimte voor echte allrounders als Zdenek Stybar en Edvald Boasson Hagen.

Vergelijking met andere rittenkoersen

Dat de Binckbank Tour echt iets voor allrounders is, is inherent aan de status van etappekoers in de Benelux. Het zijn kenmerken die ook in andere rittenkoersen in Nederland en België van kracht zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Ster ZLM Toer, waar naast klassiekerspecialisten zelfs veldrijders beginnen aan hun opwarming voor het cyclocross-seizoen.

Ook de Baloise Belgium Tour brengt kasseien en Ardennen, puncheurs en sprinters en waaiers en stayers bijeen. Toch zijn deze wedstrijden net even anders dan de Binckbank Tour. Niet alleen door de status van World Tour-wedstrijd, maar vooral ook door een aantal verstandige keuzes die in recente jaren zijn gemaakt. Zo is de tijdrit sinds vorig seizoen, na op vrijwel elke plek in het parcours te hebben gestaan, nu eindelijk al vroeg in de wedstrijd. Dit jaar rijden de renners hem opnieuw al in etappe 2. Waarbij ook oog is gehouden voor de lengte. De tijdrit alleen mag niet altijd de doorslag geven.

Daarnaast is er ruimte voor zowel het Limburgse als het Ardense heuvellandschap. Ook is er al vele jaren ruimte voor een etappe vol in de wind. Bijvoorbeeld langs de Belgische, Zeeuwse of zelfs Friese kust. Er is in de zeven dagen die de wedstrijd duurt simpelweg geen enkele dag van verstoppen bij.

Knaller op het einde

De finish ligt voor het derde jaar op rij bovenop de Muur van Geraardsbergen. De etappe die vroeger al aan het begin van het slotweekend werd gereden is nu de alles beslissende factor in de koers geworden. Daardoor is de slotetappe dan ook steeds meer een titanenstrijd aan het worden. Wat eerder al werd opgemerkt over de diversiteit in de erelijst, geldt ook voor de jaarlijkse tot tien op de top van de Muur. Daar staan allrouders als Hagen en Sagan naast klassementsrenners als Tom Dumoulin, Wilco Kelderman en Jon Izagirre, geflankeerd door Flandriens als Oliver Naesen en Terpstra.

In die slotsom ligt bovendien ook nog eens een oplossing voor vele andere rittenkoersen. Wat zou er immers gebeuren als de Tour de France niet finisht op de Champs-Elysées, maar bovenop de Tourmalet? Of als de top van de Angliru de eindstreep van de Vuelta a España betrof? Wat als men in Zwitserland, Catalonië en Romandië nu eens niet meer met een race tegen de klok zou eindigen? Zelfs in de Baloise Belgium Tour en de Ster ZLM durft men een dergelijke finish nog niet aan.

Wie al deze elementen bij elkaar neemt, ontkomt niet aan de conclusie dat de Binckbank Tour misschien wel één van de meest moderne wedstrijden op de World Tour-kalender is.

Schrijf u in voor de Bezemwagen

Iedere week de Bezemwagen direct in uw inbox ontvangen? Dat kan! Schrijf u nu in en krijg de Bezemwagen elke vrijdagmiddag rond 12.00 in uw mailbox! In de nieuwsbrief vindt u niet alleen het belangrijkste nieuws van de afgelopen week verzameld, maar ook iedere week een exclusief groot wielerverhaal, speciaal voor de Bezemwagen. Daarnaast zal de brief regelmatig leuke acties en extra’s bevatten.

Inschrijven voor de Bezemwagen:
[mc4wp_form id=”53747″]