Om Tom Dumoulin zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn tijdritten, gebruikt zijn ploeg Giant-Alpecin een 3D-geprinte pop van de tijdritspecialist. De ‘etalagepop’ is gebruikt als pasvorm voor de speedsuit die Dumoulin vrijdag tijdens de individuele tijdrit draagt.

De TU Delft ontwikkelde samen met de ploeg een innovatieve manier om de stroomlijn van Dumoulins speedsuit te onderzoeken. De winnaar van de negende Touretappe werd eerst nauwkeurig gescand. Daarna werd een op maat gemaakt model van zijn lichaam in 3D geprint. Hierdoor kan de universiteit onderzoek doen, zonder dat Dumoulin telkens naar Delft hoeft te komen.

,,We kunnen niet elke week een profrenner in onze windtunnel zetten. Dus gebruikten we een pop, die exact dezelfde fysieke afmetingen heeft als Tom Dumoulin”, legt Daan Bregman (TU Delft) uit. ,,En misschien wel het belangrijkste voordeel van het gebruik van een pop in de windtunnel: hij blijft perfect stil zitten, waardoor de luchtstromen rond het lichaam sneller en nauwkeuriger worden.”

Kleine verschillen
Seconden maken in tijdritten het verschil tussen winnen en verliezen. Dat bleek tijdens de Giro d’Italia maar weer toen Dumoulin met enkele duizenden van een seconde de proloog won. ,,Als een snellere kleding ook maar voor een kleinere verbetering zorgt, kan dit al het verschil maken”, zei Dumoulin.

TU Delft wind tunnel to gain aero advantage with 3D printed mannequin of Tom Dumoulin