Zwift Mountain Expansion – De berg is geopend! Zwift Mountain Expansion – De berg is geopend!

Sinds gisteren is de langverwachte bergroute in Zwift beschikbaar. De uitbreiding was al een tijdje geleden aangekondigd, onder andere met borden langs de (virtuele) weg in Zwift, maar is nu toch eindelijk daar. Het team van Zwift heeft hard gewerkt aan deze nieuwe route, en dat is goed te zien. Zoals vele anderen was ook ik daarom op de berg te vinden. Hieronder een overzicht van de nieuwe routes, beklimmingen en de eerste indrukken.

Om maar gelijk goed te beginnen, een korte impressie van de Watopia Mountain Expansion in Zwift:

Lees ook onze eerdere recensie over Zwift: Indoortrainen was nog nooit zo aantrekkelijk

Impressies en korte feiten
Met de introductie van ‘de berg’ (voorlopig heeft de berg op Watopia nog geen naam) is er een flink stuk asfalt bijgekomen in Zwift, zo’n 18 kilometer in totaal. Wat het extra mooi maakt is dat er langs de beklimmingen ook oog voor detail is, wat de nodige afleiding geeft tijdens het fietsen. Bergdorpjes, een kasteel, sneeuw (zowel op de grond als in de lucht), luchtballonnen, een lawinetunnel, mist, bordjes met de hoogte, een radiotoren bovenop de berg, aan alle details is gedacht.

De berguitbreiding in een paar getallen:
– Eén nieuwe berg, met optioneel een extra (korte) klim naar de top
– Maximale hoogte ‘zijweg’ naar de top: 516 m
– Maximale hoogte beklimming (KOM) op ‘hoofdweg’: 373 m
– Twee nieuwe routes: Mountain 8 (ongeveer 60 km) en The Pretzel (ongeveer 65 km)

Zwift Mountain Expansion bergroute beklimming met luchtballonnen

Langs de beklimming zijn er mooie vergezichten en andere afleiding, zoals luchtballonnen.

Hoe kom je naar de berg?
Om op de nieuwe route te komen kan je vanuit de tunnelbuis op de Oceaanroute, of vanaf de andere kant rond de jachthaven/houten bruggen, een nieuwe afslag nemen. De routes brengen je naar het nieuwe eiland waarop de bergroute is gebouwd. In beide gevallen is er een brug om hierheen te komen (in het eerste geval nadat je de tunnelbuis uit bent), alhoewel de ene brug grotesker is dan de andere.

De bergen zien er vanaf een afstand indrukwekkend uit. Hier gezien bij het uitkomen van de tunnel vanaf de Oceaanroute.

De bergen zien er vanaf een afstand indrukwekkend uit. Hier gezien bij het uitkomen van de tunnel vanaf de Oceaanroute.

De beklimming en nieuwe KOM
Het grootste deel van de nieuwe route is bergop (of bergaf). De hoofdweg heeft een KOM (King of the Mountain) segment waarop je de nieuwe bergtrui kunt winnen, welke zo’n 7 kilometer lang is. Deze KOM begint nadat je over de lange brug op het nieuwe eiland terecht bent gekomen. Je bent dan inmiddels al wat gestegen, dus de KOM zelf is niet over de gehele hoogte van (onder) zeeniveau tot aan de top. De hoogte die je als deel van de KOM overbrugt is echter nog steeds ruim 250 m, met een gemiddelde van zo’n 4%.

De KOM bovenaan de bergroute.

De KOM bovenaan de bergroute.

De klimsnelheid van je renner in Zwift hangt af van je eigen inzet, maar ook van het stijgingspercentage op de klim. Er zijn verschillende manieren om je fiets aan te sluiten op Zwift en de één geeft een realistischere beleving dan de andere. In alle gevallen moet je op de klim harder trappen om je renner vooruit/omhoog te krijgen, terwijl in de afdaling de renner juist min of meer vanzelf naar beneden rijdt. De verschillende manieren om je fiets op Zwift aan te sluiten zijn als volgt en allen werken via een ANT+ USB stick of Bluetooth:

  1. Een simpele fietstrainer (zoals een goedkope Tacx Blue Twist) en een ANT+ snelheidssensor (zoals een Garmin snelheidssensor daarvan).
  2. Een simpele fietstrainer en een wattagemeter (bijvoorbeeld Garmin Vector, Stages, Power2max, etc.) op je fiets. Voordeel: een wattagemeter geeft de correcte wattages doorgeeft aan Zwift (en je kan de wattages vergelijken met trainingen buiten), terwijl bij gebruik van een snelheidssensor het wattage door Zwift benaderd wordt (Zwift noemt dit “Zpower”).
  3. Een smart trainer, zoals de betaalbare Tacx Vortex, of de duurdere Tacx NEO en Wahoo Kickr. Een smart trainer geeft je getrapte vermogen door aan Zwift en daarnaast regelt Zwift automatisch de weerstand van de trainer, zodat je ook echt het gevoel krijgt dat je bergop fietst zodra het parcours omhoog begint te lopen. In de nieuwe bergroutes is dit dé manier om Zwift te beleven en ook dé manier om het hele jaar door te kunnen trainen voor die keren dat je in de zomer in Frankrijk een berg op wil fietsen.
Haarspeldbochten aan de 'achterkant' van de berg.

Haarspeldbochten aan de ‘achterkant’ van de berg.

De top
Om naar de ‘echte’ top van de berg te komen, waar een bergstation is geplaatst, moet je nadat je de boog van de beklimming hebt gepasseerd een zijweggetje opslaan. Dit weggetje lijkt wat minder goed geasfalteerd, maar dat mag de pret niet drukken. Deze beklimming is kort maar krachtig! Met stijgingspercentages die oplopen tot 16% kan je al je energie kwijt om als eerste op de top aan te komen. Niet ideaal als je precies een rustinterval gepland had staan, maar ook als eerste bovenaan wil komen.

De radiotoren is het hoogste punt op de nieuwe bergroute in Zwift, 513 m boven zeeniveau.

De radiotoren is het hoogste punt op de nieuwe bergroute in Zwift, 513 m boven zeeniveau.

De afdaling
Het voordeel van virtueel fietsen is dat je in de afdaling alle risico’s kunt nemen die je wilt. Remmen is niet nodig (en kan niet eens op Zwift). Bijtrappen mag, maar zelfs als je niet zou trappen kom je de berg af. In mijn geval kwam ik met wat bijtrappen zonder al teveel moeite boven de 90 km/h uur. Interessant genoeg is de haakse bocht om je weer op de hoofdweg te krijgen in Zwift met 90 km/u geen probleem en resulteert in een ietwat raar uitziende manoeuvre. Maar goed, het is maar een spelletje. Wellicht dat er na verloop van tijd een automatische remfunctie wordt ingebouwd, om het nemen van bochten realistischer te doen uitzien, maar zelfs als dat niet zo is gebeuren deze manoeuvres niet zo vaak dat je je eraan gaat storen.

In de afdaling lopen de snelheden aardig op, maar gelukkig zonder de daarbijbehorende risico's.

In de afdaling lopen de snelheden aardig op, maar gelukkig zonder de daarbijbehorende risico’s.

Nieuwe routes
Met de introductie van de berg zijn er ook twee nieuwe routes geïntroduceerd. De renner zal dan automatisch de juiste afslagen kiezen om de route te volgen. Beide nieuwe routes, genaamd Mountain 8 en The Pretzel, beklimmen de berg, dalen weer af en gebruiken dan het bestaande parcours om bij de andere kant van de berg te komen om ook daar de beklimming in te zetten. Dit resulteert in een rondje van zo’n 60 (Mountain 8) tot 65 (The Pretzel) kilometer. Het verschil tussen de routes is dat The Pretzel bovenaan de berg ook nog het zijweggetje naar de top inslaat, terwijl de Mountain 8 route op de hoofdweg blijft, en er is een klein verschil in route op het hoofdeiland.

Mountain 8:

The Pretzel:

Conclusie
Met het toevoegen van de Bergroute in Zwift worden de mogelijkheden om in Zwift te fietsen nogmaals uitgebreid, nadat eerder al een Oceaanroute was toegevoegd. Het voordeel van al deze routes is dat je als fietser niet alleen meer opties hebt om vlak te rijden of juist te klimmen, maar ook dat er de nodige extra kilometers asfalt bijgekomen zijn. Hierdoor is het nog meer dan eerder mogelijk om je routes te variëren en kan je met gemak uren zoet (en bezweet) zijn zonder dezelfde route te hoeven fietsen. Dit zorgt ervoor dat de verveling minder snel toeslaat. Het risico van al die extra kilometers is dat je je wellicht wat meer alleen kan voelen op het eiland, zeker nu richting de zomer weer meer mensen ervoor kiezen om buiten te fietsen in plaats van op de trainer. Maar gecombineerd met de prachtige omgevingen en het sociale aspect van Zwift, zoals georganiseerde groepritten en samenwerking met profteams en profrenners, zal Zwift voorlopig alleen maar in populariteit toenemen.