Dachten de heren ploegleiding eind 2014 dat het nieuwe Team Roompot in hun eerste jaar wel mee kon gaan doen in finales van voorjaarsklassiekers, lijken ze in 2015 de conclusie te hebben getrokken dat ze een opleidingsploeg zijn. Of toch een ploeg die er is voor renners waarvoor anders geen plaats is in het profpeloton? Er werden successen geboekt, er waren opvallende transfers en ze lijken klaar voor een grote ronde: de lobby voor de Giro 2016 is in volle gang. Een korte terugblik op het debuutjaar.

De voorjaarsklassiekers

Na een korte analyse in april was er nog weinig reden tot euforie. De prestaties bleven lange tijd hetzelfde: Roompot springt mee in een ontsnapping en wordt teruggepakt, in de sprint werd er regelmatig meegedaan maar veel meer dan een top-10 plaats zat er niet in. De ploegleiding was er niet minder enthousiast om en deelde via social media de beelden die de TV-uitzending (als die er al was) niet haalden. Bij verschillende voorjaarsklassiekers waren ze aanwezig, maar een echte stempel kon er, in tegenstelling tot eerdere mijmeringen van ploegleider Van Poppel, niet op gedrukt worden. De Ronde van Vlaanderen en de Amstel Gold Race werden op uitnodiging gereden en dit allerhoogste podium werd benut om de wielerwereld nader kennis te laten maken met die nieuwe ploeg: samen met andere kansloze renners trokken ze erop uit. Zowaar lukte het Dylan Groenwegen (Ronde van Vlaanderen) en Mike Terpstra (Amstel Gold Race) om in de vlucht van de dag te zitten. Vooral door te finishen in deze en andere grote wedstrijden werden punten verzameld, die later nog van pas kunnen komen.

Winst en verlies

De eerste ‘prijs’ was die van het bergklassement in de Driedaagse van West-Vlaanderen, gewonnen door Tim Kerkhof. De bergen in West-Vlaanderen staan niet echt bekend om hun witte toppen maar het gold zeker als een welkome bonus. Later in het seizoen was Marc de Maar slechts 8 seconden verwijderd van de eindoverwinning in de Ronde van Luxemburg, waar ploegmaat Huub Duyn verdienstelijk derde werd. Jesper Asselman mocht vervolgens in de Eneco Tour, voor eigen publiek, tweemaal het podium op om de leiderstrui aan te trekken, maar nog steeds was er geen overwinning geboekt. Eindelijk, na maanden van top-10 klasseringen (ruim 60 in totaal) en vooral het net niet halen, mocht op 21 augustus zowel na Arnhem – Veenendaal (Dylan Groenewegen) als in de Tour du Limousin (Maurits Lammertink) de armen de lucht in en werden de bloemen in ontvangst genomen. Alsof het een bevrijdende werking teweeg bracht volgde snel de derde overwinning (de tweede van Groenewegen was er één in de hoofdcategorie: Brussels Cycling Classic) en tien dagen later zegevierde Brian van Goethem in GP Briek Schotte. Hoewel het seizoen rustig zijn einde naderde, leek er nog een vijfde overwinning te worden bijgeschreven maar luttele meters voor de finish sloeg het noodlot toe: man in vorm en favoriet Dylan Groenewegen botste in volle sprint eerst met Jens Debusschere en later tegen het asfalt waarbij Debusschere werd gediskwalificeerd en Team Roompot Oranjepeloton Groenewegen verloor. Een gebroken knieschijf betekende het laatste optreden van het seizoen, en met een aanbieding op zak van grote broer LottoNL Jumbo was dit tevens zijn laatste koers in het oranje-zwarte tricot.

2015-arnhem-veenendaal-groenewegen-dylan-finish 2015-limousin-04-lammertink-maurits-finish

Dertiende in de European Tour en Giro 2016

Nadat de traditionele wedstrijden rond de Ronde van Lombardije en daarna de nationale Sluitingsprijs verreden waren, kon ook de eindranglijst opgemaakt worden. De tactiek “we vliegen erin en dan zien we wel” had door het jaar heen de nodige punten opgeleverd en met een dertiende plaats in de European Tour, zeg maar de tweede divisie van het wielrennen, kan men best tevreden zijn. Het Italiaanse Southeast werd daarin negende en won het regelmatigheidsklassement in Italiaanse koersen. Daardoor weet het zich al verzekerd van Girodeelname, iets wat ook hoog op het verlanglijstje van de ploeg staat in 2016. Om voor een wildcard in aanmerking te komen, moet er een flinke zak geld naar Italië gebracht worden en daarbij is eveneens de lobby erg belangrijk. Niemand minder dan ploegleider Erik Breukink (Giro: derde in 1987, tweede in 1988, drie etappes), ploegbuschauffeur Johan van de Velde (driemaal winnaar van het puntenklassement, drie etappes) en aanwinst Pieter Weening (drie etappes, roze truidrager in 2011) worden daarbij ingezet.

Transfers

Team Roompot Oranjepeloton is een ploeg die louter uit Nederlandse renners bestaat en dat blijft ook in 2016 zo. Dat er enkel met jonge talenten en renners gewerkt kan worden voor wie anders geen plaats is in het profpeloton, bleek niet de juiste strategie. De verrassing was groot toen bekend werd dat Pieter Weening in 2016 binnen de ploeg zou komen en zijn bekendheid en status moeten tevens voor meer uitnodigingen in de grotere wedstrijden zorgen. Vanuit LottoNL Jumbo komen Nick van der Lijke (die na 2 jaar voornamelijk als knecht nu voor eigen kans mag gaan rijden) en Barry Markus (de neef van Dylan Groenewegen die de omgekeerde weg bewandelt) over die samen goed zijn voor zeven jaar ervaring op World Tourniveau. Om nog meer ervaring te binnen de ploeg te behouden werden contracten van routiniers als Johnny Hoogerland verlengd en ook de familie Kreder rijdt volgend jaar nog voor de enige Nederlandse ploeg op Pro Continentaal niveau. Om renners een kans te geven om als prof aan de slag te gaan, zou de winnaar van de topcompetitie beloond worden met een profcontract. Helaas was de winnaar, Twan Castelijns, na een succesvolle stage al gestrikt door LottoNL Jumbo. Misschien wel Nederlands grootste klimtalent Antwan Tolhoek tekende wel. Hij komt over van Rabobank Development Team.

pieter weening

Team Roompot Oranjepeloton was, zo leek het, lang op zoek naar hun plek in het peloton en met soms tegenstrijdige of niet altijd haalbare doelstellingen van de ploegleiding was het voor de sceptische volger ook niet altijd even duidelijk. Het duurde even maar er werden mooie resultaten geboekt en de sponsor was tevreden en verlengde het contract met een jaar. Met de gerichte aankopen en duidelijker geformuleerde doelen zal in het nieuwe seizoen de onbevangenheid van dit jaar wat verdwijnen maar het kan niet anders dan dat er wederom mooie resultaten geboekt worden, te beginnen op 29 januari tijdens de Vuelta Mallorca!