Het achterwiel van Hesjedal
Vuelta a EspañaWielercolumns Laatst bijgewerkt 27 augustus 2017 14:03 Redactie
Grote verontwaardiging donderdag. Het ‘motor-in-de-fiets-verhaal’ stak plotseling weer de kop op. De video van de val van Ryder Hesjedal, vorige week in de zevende etappe van de Vuelta, was door een aantal mensen nog eens beter bekeken. Dat ziet er vreemd uit. Op het moment dat Hesjedal zijn been van de fiets haalt, draait zijn fiets honderdtachtig graden. Het voorwiel als steunpunt, aangedreven door het achterwiel. Dat moet een motortje zijn.
Inderdaad, die gedachten zal bij veel mensen meteen de kop op hebben gestoken. Zo ook bij mij. Zeer eigenaardig ziet het eruit, bijzonder, gek, apart. Als goed journalist ging ik meteen op onderzoek uit. Ik verheugde me al op het feit om weer lange, uitgebreide onderzoeken op Cycling Story te publiceren. Zoals dat het geval was bij doping en Lance Armstrong. Een enorme teleurstelling toen ik er vrijdag weer mee aan de slag ging. Het is maar een heel kort onderzoekje. Enige artikelen over het motor-in-fiets-verhaal, een artikel op nos.nl en de column van Thijs Zonneveld vrijdag op ad.nl leerde mij dat het motortje bevestigd wordt in de zitbuis. Het motortje drijft de cranks aan. Maar wie goed kijkt (als extra heb ik er zelf een filmpje bij gemaakt) ziet dat op het moment dat Hesjedal de fiets loslaat, de cranks en ketting stilstaan. Ook ik was in de volle overtuiging dat het motortje mogelijk het achterwiel zou aandrijven.
Helaas, om met een goede verklaring te komen zal het neerkomen op een stukje natuurkunde. Hesjedal heeft op het moment van vallen een hoge snelheid (om en nabij 50 km/h). Zijn wielen draaien dus met dezelfde snelheid. De oplettende kijker ziet dat zijn (achter)wiel bij de val omhoog komt en dus niet direct tot stilstand komt. Het blijft draaien en daalt weer richting het asfalt. Op het moment dat zijn achterwiel het asfalt weer raakt, is zijn stuur gedraaid waardoor zijn voorwiel, haaks, met de band op het asfalt staat. De snelheid die het achterwiel heeft, geeft de fiets nog een bepaalde kracht mee. In eerste instantie blokkeert Hesjedal die nog met zijn rechterbeen, maar wanneer hij dat been los klikt is de fiets vrij en tolt om zijn eigen as. De fiets komt tot stilstand wanneer de motor de fiets raakt en er overheen rijdt.
Een wantrouwende kijker zal zeggen ‘leuk, die natuurkundige praat, maar probeer het maar eens na te bootsen. Feit blijft namelijk dat het er zeer eigenaardig uitziet. Als je het kan nabootsen, dan zal ik het geloven.’ En dat gebeurde. Zoals in het filmpje te zien is (vanaf 0.22) neemt deze man de proef op de som. Voorwiel haaks op de grond, het achterwiel even aandrijven, op de grond leggen, loslaten en…. Inderdaad, de fiets draait om zijn eigen as. Weer een probleem uit de wereld, Hesjedal is onschuldig.
Nu populair
-
Omloop Het Nieuwsblad 2018 – Volledige startlijst geplaatst op 22 februari 2018
-
Het achterwiel van Hesjedal geplaatst op 5 september 2014
-
Tour de France 2011 – De winnaars geplaatst op 25 juli 2011
-
Tour de France 2016 – Eindklassement gele trui (algemeen klassement) geplaatst op 25 juli 2016
-
Tour de France – De reclamekaravaan geplaatst op 15 december 2010
hobbeltje
5 september 2014 #1 AuthorGeen speld tussen te krijgen. Helemaal mee eens. Goed journalistiek werk. Kompliment
Tim van Hengel
5 september 2014 #2 AuthorMooi verklaard, Bob!