Bart De Clercq maakt zondag tijdens het WK ploegentijdrit zijn rentree na zijn opgave in de Vuelta. De Clercq en de vijf jongens die zondag de kleuren van Lotto-Belisol verdedigen, maakten allen deel uit van de Tour-ploeg die vijfde werd in de ploegentijdrit in Nice. Ploegleider Herman Frison en de Deense renner Lars Bak blikken vooruit.

Herman Frison: “We gaan naar Firenze met een sterke ploeg. Samen met Marc Sergeant ben ik in maart het parcours gaan bekijken en hebben we alles gefilmd. Er komt maar één helling in en voor de rest is het allemaal vlak. Dit zestal is voor ons één van de sterkste combinaties voor dit parcours, ze zijn evenwaardig aan elkaar. Ze reden allen mee in de Tour, het parcours was daar wel niet zo lang als op het WK.”

“We gaan voor een plaats in de top tien, hoe hoger hoe beter. Vorig jaar viel ons resultaat tegen, we werden pas 17de. Als WorldTour-team mogen we daar niet tevreden mee zijn en moeten we hoger mikken. Dat moet zeker haalbaar zijn. In de Tour hebben we bewezen dat we het kunnen. Zo een ploegentijdrit is afzien, meer dan een uur à bloc gaan, tot in het rood. De jongens hebben een goede verstandhouding. De moraal is goed, de prestatie in de Tour heeft voor een boost gezorgd, daar kunnen ze zich aan optrekken. Morgen volgt er een training en zaterdag een parcoursverkenning. We bekijken dan de posities voor zondag en werken aan de automatismen.”

Lars Bak: “Het is een belangrijke wedstrijd omdat je je als team kan profileren op het WK. Ik ben uiteraard heel blij met mijn selectie. Er is natuurlijk een gezonde dosis nervositeit, maar ik kijk ernaar uit, het is iets speciaal. Net als bij een individuele tijdrit is zelfvertrouwen heel belangrijk. Dat gevoel is er zeker gekomen door de ploegentijdrit in de Tour. We hebben getoond dat we het kunnen. Het is zo een zware discipline, meer dan een uur rijd je tegen de absolute limiet aan, het is zo zwaar en snel. Je moet echt bereid zijn om af te zien. Als je weet dat een goed resultaat mogelijk is, kan je altijd iets meer.”

“Het is belangrijk dat we van alle renners het maximale potentieel gebruiken. We moeten met vier aankomen, dus we mogen niet allemaal van bij de start onze motor opblazen. In de Tour deden we bijvoorbeeld een soort lead-out in de laatste vijf kilometer met Greipel, Henderson en Sieberg. Ze gingen elk 500 meter voluit opdat we een maximale snelheid zouden bereiken en zo met vijf mannen de best mogelijke tijd konden neerzetten aan de finish. Zondag zijn we maar met zes en moeten we uitkijken om niemand te vroeg op te offeren.”

“Het parcours in Nice lag ons omdat het vlak was, dat is ook het geval in Italië met enkel een helling bij aanvang. Voor het overige is het met de grote versnelling rijden. We kennen elkaar en zijn op elkaar ingespeeld. Allen zijn we gefocust en gebrand op een goed resultaat. Met onze nieuwe tijdritfietsen, de Ridley Dean Fast, zagen we in de Tour dat we kunnen concurreren met de beste ploegen. Dat is één van de redenen waarom de verwachtingen hoger zijn dan vorig jaar.”

De selectie: Lars Bak (Den), Bart De Clercq (Bel), André Greipel (Dui), Adam Hansen (Aus), Greg Henderson (NZe) en Jürgen Roelandts (Bel).