Bonificatiesprint 2.0

Tour de FranceWielercolumns Laatst bijgewerkt 1 september 2011 18:51 Tim van Hengel

Zaterdag deed een nieuw wedstrijdelement zijn intrede in de Tour de France. Hoewel intrede, het element op zich bestond al, zij het dat de punten die bij dit element verdiend werden meestal opgepikt werden door de vluchters van de dag. Er kraaide geen haan naar de punten die de vluchters daar verdienden en de vluchters zelf konden van het prijzengeld, dat als beloning bij die punten behoorde, voor het nageslacht een mooie spelcomputer kopen bij de betere speelgoedwinkel. Anno 2011 is de tussensprint in een nieuw jasje gestoken en kunnen veel meer renners punten verdienen. Dames en heren: de Bonificatiesprint 2.0!

Door Tim van Hengel

Het aantal tussensprints tijdens een etappe is gereduceerd tot één. Tot voor kort waren er tijdens de etappes in de Tour de France meerdere tussensprints. Als een van deze sprints al vroeg in de etappe gepland was, dan deden de sprinters nog wel eens een poging om die spurt te winnen. Elk punt is immers mooi meegenomen in de strijd om de groene trui. Met name in de bergetappes sprongen sprinters als Petacchi en Hushovd wel eens mee in de kopgroep op jacht naar het numerieke goud bij de bonificatiesprints. Dit was echter een zeldzaamheid en doordat de tête de la course steeds vaker uit meer dan drie personen ging bestaan, gingen de punten van de tussensprints ‘verloren’ aan de vluchters.

In 2011 is het aantal tussensprints dus teruggebracht tot één. Ook is de puntentelling aangepast. Waar voorheen de eerste drie renners punten kregen toegekend (de nummer 1 kreeg zes punten, de nummer 2 vier en de nummer 3 twee), krijgen nu de eerste vijftien renners een score. De eerste renner bij de tussensprint krijgt twintig punten, de nummer 2 zeventien, de nummer 3 vijftien, de nummer 4 dertien, de nummer 5 elf en de nummers 6 tot en met 15 tien punten tot en met één punt. Er staat dus ineens veel meer op het spel voor de sprinters! Kopgroepen zijn meestal groter dan drie man, maar zelden bestaan die uit meer dan vijftien vluchters! Met de nieuwe regels hebben de sprintersploegen dus ineens wel belang bij de tussensprints.

Zo zagen we maandag meerdere treintjes over de breedte van de weg hun kopmannen in de beste posities manoeuvreren. De vluchters Jérémy Roy, Lieuwe Westra en Perrig Quemeneur waren de vluchters van de dag en kaapten bij het tussenpunt de meeste punten weg. Jérémy Roy streek met de eer de eerste renner te zijn die een tussensprint onder de nieuwe reglementen gepasseerd is. Twintig punten voor Roy, zeventien voor de Nederlander Westra en vijftien voor Quemeneur. Maar er waren er dus nog heel wat meer te verdelen!

HTC, Lampre, Garmin, Katusha: allemaal wilden ze hun sprinter zo goed mogelijk in stelling brengen. Mark Cavendish wilde aangaan, maar zakte volledig door het ijs en graaide slechts vijf punten mee. Het was Tyler Farrar die over de snelste benen beschikte en dertien appels bij zijn naam bij mocht schrijven. André Greipel passeerde als vijfde de tussensprint, goed voor elf punten en Francisco Ventoso als zesde (tien punten). Galimzyanov, Bozic, Boonen, Engoulvent, Cavendish, Petacchi, Delage, Dumoulin en Sabatini waren de anderen met punten en toen was het voor de ploegen toewerken naar de, zo zou later blijken, chaotische finale.

Het nieuwe concept mag een succes heten. De tussensprint brengt weer wat leven in de wielerbrouwerij. De vlakke etappes waren voorheen saai tot het moment dat het peloton de kopgroep enkele kilometers van de finish bijhaalde en er gesprint kon worden voor de dagzege. Vandaag, tijdens de etappe van Olonne-sur-Mer naar Redon is de Bonificatiesprint 2.0 na 104 kilometer in Saint-Hilaire-de-Chaléons. Zet het bier maar vast koud!