Door Tim
Vandaag volgden we de etappe naar Verbier vanaf de Col des Mosses. Deze col was beoordeeld met een 2e categorie en was de laatste klim voor de slotklim.

Ik kon het natuurlijk hebben over de busreis naar de Col des Mosses toe, 17 kilometers klimmen, draaien, keren en hoogtevrees overwinnen, over de aankomst bergop waar het mooi weer was, maar waar het best wel koud was, over de zak Buggles die ik at als tussendoortje tussen ontbijt en lunch, over de helikopter waarin je voor 45 Zwitserse franken 5 minuten mee kon vliegen, over de prachtige boog die aangaf dat er punten voor de bolletjestrui te verdienen waren…

(foto: © Laurens Alblas)

(foto: © Laurens Alblas)

…over het bordje “Col des Mosses 1.450m”, over de zeer gezellige sfeer in de groep, over de spuitbus waarmee ik de Franse wegen ondergekalkt heb, over de reclamekaravaan, over de karige buit die ik mee naar huis kon nemen, over dat dit een bolletjespet, een witte Skodapet en een brillendoekje van de Tour de France betrof, over het gele stoepkrijt dat we van Livestrong kregen en waar de route tot boven aan toe mee ondergekrijt werd, over dat dit stoepkrijt weggevaagd werd door de voltallige reclamekaravaan, over dat mijn “Joost 48” en “Kenny 199” niet weggevaagd werden, over dat “Joost” op tv is geweest…

(foto: © Laurens Alblas)

(foto: © Laurens Alblas)

…over dat de kopgroep niet al te snel langskwam, over dat het peloton aangevoerd werd door Astana, over dat het erg druk was op de berg, over de 17 kilometer durende afdaling met suizende oren, gekneusde knieën (niet wij) en nattigheid langs de benen strijdende tegen de hoogtevrees, over dat het eigenlijk best wel meeviel, over de schoonheid van het Meer van Genève, over dat we best vroeg terug waren, over dat een reisgenoot contact maakte met mensen in de stadsbus (we moesten immers nog ergens eten…) en hen op de hoogte stelde van Kenny van Hummel in zijn beste Frans, Duits en Spaans, over dat de Chinees net iets te heet was en over dat we ‘s avonds alsnog laat op bed lagen.

(foto: © Laurens Alblas)

(foto: © Laurens Alblas)

Ons, dat wil zeggen de rest van de touringcar en ik, ging echter iets anders aan het hart. We begrepen via het thuisfront, mobiel internet en de wereldomroep dat onze Nederlandse trots Kenny van Hummel gelost was op al de eerste klim na 3 kilometer. Zou onze Kenny het einde van de dag wel halen? Hij zou immers de hele dag solo moeten afleggen! Vrij kort in de middag kregen we door dat hij een half uur achterstand had op het peloton en we vreesden met grote vrees. Intussen hadden we wel op de weg voor ons, in de laatste bocht voor de top van de Col des Mosses met een witte spuitbus “199 KENNY” op de grond gekalkt, voor het geval dat onze held de Col de Mosses zou halen.

(foto: © Laurens Alblas)

(foto: © Laurens Alblas)

Vlak voor het peloton ons zou passeren, hoorden we via de door ons inmiddels heilig verklaarde Wereldomroep dat Van Hummel nog in koers was. Een tinteling schoot door ons heen. Zou hij het halen vandaag? De kopgroep met daarbij onder andere Juan Antonio Flecha van de Rabobank en Zwitsers kampioen Fabian Cancellara en het peloton passeerde, we hadden onze foto’s gemaakt en het lange wachten begon.

Het publiek begon inmiddels de berg te verlaten, onze landgenoot in eenzaamheid achterlatend. Steven de Jongh en Yauheni Hutarovich kwamen op achterstand nog langs, maar van Kenny van Hummel nog geen spoor.

(foto: © Laurens Alblas)

(foto: © Laurens Alblas)

Ons wachten werd echter beloond. Terwijl een grote groep zich liet kennen door geen respect over te hebben voor de rode lantaarn, volhardden we in de Van Hummelhype. Toen het zwart van de mensen weer had plaats gemaakt voor het groen van de machtige bergen, kwam daar de langverwachte motoragent met onze rode lantaarn, onze held en onze nieuwe koning achter zich aan, op de fiets wel te verstaan!

Hij beet op zijn tanden en met een ongelofelijke wilskracht, een enorm karakter en luidkeels aangemoedigd door zijn grootste fans langs de kant reed hij de Col des Mosses op als in de door hem gewonnen Tour de Rijke. We voelden dat hij het vandaag weer zou flikken om achteraan, maar binnen tijd de aankomst in Verbier te bereiken.

We wachtten af, zagen intussen Contador de etappe winnen, Andy en Frank Schleck 2e en 3e eindigen en Armstrong afzien. Over Van Hummel geen bericht en we besloten maar de bus op te zoeken. Rustig reden we terug naar ons mooie hotel in Lausanne, waar we ongeveer de zelfde luxe en weelde mochten ervaren als in Mulhouse (dus compleet met föhn, televisie en internetverbinding). De busreis verliep rustig tot het moment dat Kenny binnen was én op tijd! Met een achterstand van 45’43” pakte hij 12’11” op zijn naaste belager Hutarovich. De sprinter van Française des Jeux kwam op slechts 33’32” binnen met onze andere landgenoot Steven de Jongh. Hij had het gehaald en staat met een achterstand van 3u02’10” op Contador en 38’33” op Hutarovich stevig op de 162e en laatste plaats.

Vroeger hadden we BA Baracus en Johan Cruijff, dat waren karakters, de een met gouden kettingen en de ander van Ajax met rugnummer 14. Tegenwoordig zijn ze overtroffen door onze Kenny. Massaal gaat men aan de vrolijk blauw-rode Skil-shirts met het rugnummer 199. De manen van Mario Cipollini, de grootste sprinter in zijn tijd, verbleken bij die van Van Hummel. Van Hummel, de man die niet in het land van Beatrix woont, maar zij in het land van hem, stond bekend om zijn massasprints. Maar wat hij hier in de Tour ten tonele brengt, laat zien dat hij tot veel meer in staat is. Zijn solo’s waarin hij worstelt met de Franse cols en de dito klok zouden de prijs voor de strijdlust moeten verdienen. Maar opgeven staat niet in zijn woordenboek, buiten tijd eindigen komt evenmin voor: Kenny buiten tijd kennie.

Een nieuw tijdperk is met Van Hummel aangebroken. Het nieuwe wielrennen noemt tv-commentator Maarten Ducrot het ook wel. Kenny is een gedicht, Van Hummel de lofzang. Hutarovich dacht de publiciteit wel mee te graaien. De renner van FDJ en tevens Wit-Russisch kampioen vergiste zich echter, er bleek een geduchte concurrent aan de start te staan. Marijn Zeeman, de ploegleider van Skil-Shimano, draait overuren, met een Skil-boor wel te verstaan. Immers, daar waar Contador de Tour in 3 weken aflegt, doet Van Hummel er vier over.

Van Hummel, een begrip in deze Tour. We zullen hem blijven supporteren en hopen van harte dat hij Parijs zal halen en zijn rode lantaarn kan belonen met een etappezege op de Champs Élysées.

Kenny buiten tijd kennie (foto: © Laurens Alblas)

Kenny buiten tijd kennie (foto: © Laurens Alblas)