Afgelopen zondag was het zover: het wereldkampioenschap veldrijden, bij sommigen beter bekend onder de naam cyclo-cross, in Hoogerheide. Na vroeg te zijn vertrokken en na wat filerijden door de omringende dorpen naar de parkeerplaats (de toeloop was groots en de wegen smal) volgden we de drommen Belgische supporters naar de dorpskern van Hoogerheide. Deze waren al in grote getale gezellig aan de Jupiler bij de lokale café’s, natuurlijk met bijbehorend Jupiler-hoofddeksel in de kleuren van de Belgische vlag. Ook de Belgische en Vlaamse vlaggen ontbraken niet. Zelfs de Zwitsers waren sterk vertegenwoordigd, met een afdeling van de Zwitserse koeienbellendrager-vereniging, en lieten zich luid gelden.

"Daar komen de Zwitsers." (Foto © Laurens Alblas)

"Daar komen de Zwitsers." (Foto © Laurens Alblas)

Het eerste op het programma stond de WK-wedstrijd van de dames. Tijdens het wachten op de start hiervan Al in een van de eerste bochten ging het mis: een valpartij op het asfalt vóór de kerk. Resultaat: een gespleten peloton en materiaalpech voor sommige minder gelukkige deelneemsters.

Nadia Triquet-Claude moest al vlak na de start met de fiets in de nek naar de pitstraat. (Foto © Laurens Alblas)

Nadia Triquet-Claude moest al vlak na de start met de fiets in de nek naar de pitstraat. (Foto © Laurens Alblas)

Marianne Vos aan het begin van de wedstrijd met de Française Christel Ferrier-Bruneau in het kielzog. (Foto © Laurens Alblas)

Marianne Vos aan het begin van de wedstrijd met de Française Christel Ferrier-Bruneau in het kielzog. (Foto © Laurens Alblas)

Marianne Vos, de uiteindelijke nieuwe wereldkampioene van dit jaar, reed samen met Hanka Kupfernagel en Katherine Compton, respectievelijk de uiteindelijke nummers 2 en 3, het grootste deel van de wedstrijd in een treintje.

De uiteindelijke nummers 2, 1 en 3. (Foto © Laurens Alblas)

De uiteindelijke nummers 2, 1 en 3. (Foto © Laurens Alblas)

Katherine Compton, hier nog vooraan rijdend, zou uiteindelijk moeten lossen. (Foto © Laurens Alblas)

Katherine Compton, hier nog vooraan rijdend, zou uiteindelijk moeten lossen. (Foto © Laurens Alblas)

Marianne Vos zou uiteindelijk de wedstrijd uitrijden in het kielzog van Hanka Kupfernagel, die hier nog achteraan in de kopgroep rijdt. (Foto © Laurens Alblas)

Marianne Vos zou uiteindelijk de wedstrijd uitrijden in het kielzog van Hanka Kupfernagel, die hier nog achteraan in de kopgroep rijdt. (Foto © Laurens Alblas)

Andere renners konden de losgebroken stoomtrein voorop minder goed volgen.

Francesca Cucciniello die uiteindelijk 30e zou worden. (Foto © Laurens Alblas)

Francesca Cucciniello die uiteindelijk 30e zou worden. (Foto © Laurens Alblas)

Dankzij het koude weer en de bevroren grond waren de klimmen niet zo moeilijk als ze hadden kunnen zijn. Dit resulteerde in een snel parcours, zonder al te veel obstakels. Hier de Canadese Pepper Harlton die net de klim voltooit. (Foto © Laurens Alblas)

Dankzij het koude weer en de bevroren grond waren de klimmen niet zo moeilijk als ze hadden kunnen zijn. Dit resulteerde in een snel parcours, zonder al te veel obstakels. Hier de Canadese Pepper Harlton die net de klim voltooit. (Foto © Laurens Alblas)

Hanka Kupfernagel zette in de laatste ronde de sprint al vroeg in en probeerde weg te rijden van Marianne Vos. (Foto © Laurens Alblas)

Hanka Kupfernagel zette in de laatste ronde de sprint al vroeg in en probeerde weg te rijden van Marianne Vos. (Foto © Laurens Alblas)

Uiteindelijk zou het niet mogen baten, want de Duitse Hanka Kupfernagel zou uiteindelijk in de eindsprint geklopt worden door Marianne Vos. De uitslag van de damesrit is hier te vinden.

Na de dames waren enkele prominten aan de beurt om het parcours te berijden. Dit leidde tot enkele spannende taferelen bij het beklimmen van de heuvels, die toch niet zo makkelijk leken als de dames daarvoor hadden doen geloven. De prominenten hielden het snel voor gezien en daarna was het de beurt aan de elite onder de heren, die eerst de tijd tussen de races door gebruikten om het parcours te verkennen.

Er werd gretig gebruikt gemaakt van de oefenrondjes, door zowel de Tsjechen... (Foto © Laurens Alblas)

Er werd gretig gebruikt gemaakt van de oefenrondjes, door zowel de Tsjechen... (Foto © Laurens Alblas)

...de Spanjaarden... (Foto © Laurens Alblas)

...de Spanjaarden... (Foto © Laurens Alblas)

...de Belgen... (Foto © Laurens Alblas)

...de Belgen... (Foto © Laurens Alblas)

...en ook de Nederlands, met Richard Groenendaal die zijn laatste WK reed... (Foto © Laurens Alblas)

...en ook de Nederlands, met Richard Groenendaal die zijn laatste WK reed... (Foto © Laurens Alblas)

Lars Boom nam enkele rondjes de tijd om het parcours te verkennen. (Foto © Laurens Alblas)

...en Lars Boom. (Foto © Laurens Alblas)

Ook de andere landen lieten het parcours eens goed op zich inwerken en terwijl de elite hun oefenrondjes reed, gingen wij op zoek naar het enige ware obstakel in het parcours: de trap. De UCI had besloten om tijdens de herenrace alle oversteekplaatsen in het parcours te sluiten, zodat het koersverloop in geen enkel opzicht verstoord zou kunnen worden en dus zouden we de race gadeslaan vanaf een plekje dat we hadden weten te bemachtigen vlak bovenaan de trap. Tijdens het wachten op het begin van de race werd het publiek nog even herinnerd aan het feit dat het wel degelijk zondag was, door de zelfuitgeroepen wielerpaus.

De wielerpaus, door sommigen aangezien voor Sinterklaas, had zelfs een toepasselijke staf. (Foto © Laurens Alblas)

De wielerpaus, door sommigen aangezien voor Sinterklaas, had zelfs een toepasselijke staf. (Foto © Laurens Alblas)

Om half 3 was het dan eindelijk zover: de race waar iedereen op had gewacht brak los.

Al in de eerste rond waren de Belgen voorin zeer sterk vertegenwoordigd en reed Lars Boom tussen hen in. (Foto © Laurens Alblas)

Al in de eerste rond waren de Belgen voorin zeer sterk vertegenwoordigd en reed Lars Boom tussen hen in. (Foto © Laurens Alblas)

De Belgen zouden de hele wedstrijd als een collectief blijven rijden. (Foto © Laurens Alblas)

De Belgen zouden de hele wedstrijd als een collectief blijven rijden. (Foto © Laurens Alblas)

Dit zou er uiteindelijk toe leiden dat Boom er niet aan te pas zou komen. (Foto © Laurens Alblas)

Dit zou er uiteindelijk toe leiden dat Boom er niet aan te pas zou komen. (Foto © Laurens Alblas)

Het was de eerste ronde dringen geblazen bij de trap. (Foto © Laurens Alblas)

Het was de eerste ronde dringen geblazen bij de trap. (Foto © Laurens Alblas)

Gelukkig kwamen alle renners zonder problemen over de trap. (Foto © Laurens Alblas)

Maar gelukkig kwamen alle renners zonder problemen eroverheen. (Foto © Laurens Alblas)

Na enkele ronden reed Lars Boom echter al op 23 seconden achterstand op een losgeslagen Niels Albert en het leek erop dat de Belgische tactiek succesvol zou worden.

Bart Wellens reed zeer sterk, maar uiteindelijk zou hij op een 4e plek eindigen, net buiten het podium. (Foto © Laurens Alblas)

Bart Wellens reed zeer sterk, maar uiteindelijk zou hij op een 4e plek eindigen, net buiten het podium. (Foto © Laurens Alblas)

De andere Nederlanders kwamen er ook niet meer aan te pas. (Foto © Laurens Alblas)

De andere Nederlanders kwamen er ook niet meer aan te pas. (Foto © Laurens Alblas)

Niels Albert liet zijn voorsprong niet meer afpakken. (Foto © Laurens Alblas)

Niels Albert liet zijn voorsprong niet meer afpakken. (Foto © Laurens Alblas)

De enige die nog enigszins in de buurt kwam was de Tsjech Zdenek Stybar. (Foto © Laurens Alblas)

De enige die nog enigszins in de buurt kwam was de Tsjech Zdenek Stybar. (Foto © Laurens Alblas)

Sven Nys reed veilig op een 3e stek. (Foto © Laurens Alblas)

Bart Wellens reed veilig op een 4e stek. (Foto © Laurens Alblas)

Maar niet iedereen kon het hoge tempo volgen. (Foto © Laurens Alblas)

Maar niet iedereen kon het hoge tempo volgen. (Foto © Laurens Alblas)

Maar niet iedereen kon het hoge tempo volgen. (Foto © Laurens Alblas)

En sommigen werden zelfs op een (of meerdere) rondes gereden. (Foto © Laurens Alblas)

Maar de Belgen reden in een sterk blok van vier achter de drie koplopers aan. (Foto © Laurens Alblas)

Maar de Belgen reden in een sterk blok van vier achter de drie koplopers aan. (Foto © Laurens Alblas)

Maar na enkele ronden reed Lars Boom al op ruim 50 seconden en leek het erop dat de winst deze keer niet naar hem zou gaan. (Foto © Laurens Alblas)

Maar halverwege koers reed Lars Boom al op ruim 50 seconden en leek het erop dat de winst deze keer niet naar hem zou gaan. (Foto © Laurens Alblas)

En in de laatste ronde was er nog een minuut bij deze achterstand gekomen en waren de Belgische leuzen als "Holland is van ons, olé olé" en "Boom zwakke tak" niet meer van de lucht te slaan. (Foto © Laurens Alblas)

En in de laatste ronde was er nog een minuut bij deze achterstand gekomen en waren de Belgische leuzen als "Holland is van ons, olé olé" en "Boom zwakke tak" niet meer van de lucht te slaan. (Foto © Laurens Alblas)

En uiteindelijk zou Niels Albert, op de voet gevolgd door de camera's en onder luid gejuich en met de laatste aanmoedigingen, als eerste over de streep komen en de winst pakken. (Foto © Laurens Alblas)

En uiteindelijk zou Niels Albert, op de voet gevolgd door de camera's en onder luid gejuich en met de laatste aanmoedigingen, als eerste over de streep komen en de winst pakken. (Foto © Laurens Alblas)

Teruglopend naar de finish, waar ondertussen de huldigingen al gestart waren, bleek dat Hoogerheide deze dag toch echt wel een klein stukje België geworden was.

Waar men ook keek, overal waren Belgische vlaggen en vlaggen met de Vlaamse leeuw. (Foto © Laurens Alblas)

Waar men ook keek, overal waren Belgische vlaggen en vlaggen met de Vlaamse leeuw. (Foto © Laurens Alblas)

Na de finish besloten we om maar eens de parkeerplaats op te gaan zoeken, maar onderweg hiernaartoe kwamen we langs de meegereisde studio-in-vrachtwagen van Sporza, alwaar een grote menigte enthousiaste Belgen zich had verzameld. Dit bleek niet alleen te zijn omdat deze Vlamingen graag op tv wilden komen, maar des te meer omdat in de studio de 3 beste renners van de dag waren neergestreken. Een goede reden dus om even bij de trap van de studio (die hoog boven het publiek uit torende) te blijven wachten en zo de bronzen, zilveren en gouden medaillewinnaars op de foto te zetten.

 1. Niels Albert

1. Niels Albert (Foto © Laurens Alblas)
 2. Zdenek Stybar”. (Foto © Laurens Alblas)

2. Zdenek Stybar (Foto © Laurens Alblas)
 3. Sven Nys (BEL) +38”. (Foto © Laurens Alblas)

3. Sven Nys (Foto © Laurens Alblas)

Tegen het moment dat Niels Albert van de trap nederdaalde bleek dat aan de andere kant van de studio ook heel wat Belgen doorhadden gehad wat hier gaande was en onder luid gejuich vertrok Niels Albert, samen met Stybar en Nys. De uitslag van de herenrit is hier te vinden.

Dan was het toch ook voor ons echt tijd geworden om te vertrekken en tevreden over wat we deze dag gezien hadden zetten we onze reis naar de parkeerplaats voort. En daar, tsja daar was het wederom file maar nu om weg te komen, maar dat mocht de pret niet meer drukken.