La Grande Boucle

La Grande Boucle

Het is vandaag 19 januari, een datum die centraal staat in de algemene wielergeschiedenis. Op 19 januari 1903 kondigde sportblad L’Auto immers een sensationeel plan aan: de oprichting van “de grootste wielerwedstrijd die ooit georganiseerd is”, een wielerwedstrijd door heel Frankrijk, die een hele maand zou duren. Hier ging wel behoorlijk wat aan vooraf.

Eind 19e eeuw wordt de Franse sportpers gedomineerd door één krant: Le Vélo. De stellingname van directeur Pierre Giffardin in de affaire rond de onterechte veroordeling van de joods-Franse officier Alfred Dreyfus. De fietsfabrikanten, die de krant door middel van reclame financierden, konden dit niet waarderen en kozen in 1900 ervoor om Henri Desgrange, oprichter van de concurrerende krant L’Auto-Vélo, te sponsoren. Terwijl Le Vélo op groen papier werd gedrukt, laat Desgrange zijn krant op geel papier drukken.

Zo begint een lange strijd tussen de twee sportkranten. Op 16 januari 1903 verliest Desgrange het proces tegen Le Vélo en wordt gedwongen om de naam L’Auto-Vélo te veranderen in L’Auto. De wielersport is in die tijd de belangrijkste sport in Frankrijk en deze naamsverandering had negatief kunnen uitpakken.

Desgrange aasde op revanche en zocht naar een middel om zijn concurrent te overtroeven. Hij herinnerde zich die dagen dat de sportjournalist Géo Lefèvre destijds had voorgesteld een grote wielerwedstrijd door Frankrijk te organiseren, een zogenaamde Tour de France. Op 19 januari 1903 kondigt L’Auto de oprichting van “de grootste wielerwedstrijd die ooit georganiseerd is” aan, dit zou de eerste Tour de France worden.

De eerste Tour de France leidde de renners in zes etappes over een afstand van maarliefst 2.428 km van Parijs naar Parijs, via Lyon, Marseille, Toulouse, Bordeaux en Nantes. Van de zestig renners die aan de start verschenen, bereikten er 21 de finish. De Fransman Maurice Garin toonde zich in deze eerste Tour de France de sterkste en won het algemeen klassement met drie uur voorsprong op de nummer twee Lucien Pothier. De nummer laatst, Arsène Millocheau, had een achterstand van 67 uur.

Garin droeg echter geen gele trui. Dit symbool, wat staat voor de leider in het algemeen klassement van de Tour de France, deed pas zijn intrede in 1919, toen Eugène Christophe bij de start in Grenoble op 19 juli 1919 dit kleinood als leider aan had. Geel, de kleur die Henri Desgrange aan zijn nieuwe krant L’Auto gaf in 1903.

(met dank aan http://www.maisondescartes.com)