Ook dit jaar hebben we het weer gezien: ongelukken in de Tour wegens de drukte. Drukte in de sprint, drukte langs het parcours, drukte met motoren en renners. Waarom moet het eigenlijk zo druk zijn in de Tour? Rick van der Kuijl uit Zeewolde benaderde ons met een idee om de Tour de France veiliger én interessanter te maken. En dat is nog niet eens zo’n heel gek idee…

“Ik ben zelf een fanatiek fietser en al 35 jaar een liefhebber van de Tour de France,” aldus Van der Kuijl. “Ieder jaar weer verbaas ik mij over de aanpak van dit mooiste sportevenement ter wereld.” Daarom vroeg Rick zich af hoe het nu anders zou kunnen. Met enkele simpele ingrepen zou de Tour niet alleen een stuk veiliger, maar ook nog spannender kunnen worden. De dominantie van bijvoorbeeld Team Sky, zoals die de afgelopen jaren de Tour domineerden, zou daarmee namelijk een stuk minder worden.

De Tour als voetbal?
“Vergelijk de Tour eens met een EK of WK voetbal. Op het EK komt ieder land met pakweg 22 spelers naar het toernooi, maar er spelen slechts 11 per wedstrijd. Wat als we de Tour de France nu eens op een soortgelijke wijze zouden aanpakken?” Het idee van Van der Kuijl klinkt rigoreus. Waarschijnlijk zullen de meeste Tourfans bij het aanhoren ervan direct zeggen dat het de traditie uit de Tour haalt. Maar als we er goed over nadenken zitten er best een flink aantal voordelen aan.

Waarom moeten mannen als Kittel en Cavendish al die bergritten doorworstelen? Rick van der Kuijl

10 renners, 5 in de bus
“Stel je voor: iedere Tourploeg komt met 10 renners naar de Tour. Vlak voor iedere rit bepaalt de ploegleiding welke 5 renners ze opstellen, aan de hand van de etappe en de tactiek van de ploeg. Waarom moeten mannen als Kittel en Cavendish al die bergritten doorworstelen, en andere nietszeggende renners alleen maar als pelotonvulling fungeren tijdens vlakke etappes? Dat geldt ook voor de tijdritten, de meeste renners zijn niet gemotiveerd en hebben daar niets te zoeken. Alleen de klassementsrenners dienen elke etappe te rijden,” oppert de Tourfan uit Zeewolde.

Veiliger én spannender
Het plan zou de Tour dus drastisch veranderen en het peloton daarnaast ook flink uitdunnen en volgens Van der Kuijl met de positieve gevolgen vandien:
– Het peloton is gehalveerd, dus er is minder kans op valpartijen wegens drukte.
– Tijdens de vlakke etappes zijn er minder lange en gevaarlijke treintjes voor de sprint.
– Omdat er minder ondersteuning nodig is zijn er minder auto’s en motoren tijdens de etappe, dus minder kans op ongelukken.
– Gehavende of zieke renners krijgen de tijd om te herstellen, dus minder uitvallers.
– Sprinters zullen minder snel geneigd zijn de Tour voortijdig te verlaten als ze bergritten niet hoeven te rijden en ze zullen ook niet meer te laat binnenkomen in zulke ritten als ze ze niet rijden.
– De etappes zullen minder gecontroleerd worden, waardoor de aanvallers meer kansen hebben.
– Er zal meer een man-tot-man gevecht moeten ontstaan tussen de kopmannen, omdat ze minder helpers tot hun beschikking hebben.
– Elke dag staan er weer frisse enthousiaste renners aan de start, met dus ook meer kans op spektakel.
– De tijdritten zijn sneller afgelopen.

Verzet?
Van der Kuijl erkent dat zijn plan ongetwijfeld op verzet zal stuiten bij de gevestigde orde: “Er zullen wellicht zaken als traditie, sponsoren etc. een rol spelen bij dit soort beslissingen. Maar ik denk dat het wielrennen moet veranderen om het veiliger te maken en om het publiek te behouden.” Deze ideeën zouden zeker een interessante wending zijn in de historie van de Tour de France.

Wat denkt u van het idee? Laat het ons weten in een reactie.