Het koffiemolentje van Froome

Wielercolumns Laatst bijgewerkt 16 augustus 2015 12:02 Laurens Alblas

Voor of tegen: Chris Froome splitst een groep wielerfans met gemak in tweeën. Daar waar de één hem toejuicht, scheldt de ander hem uit. Onsportief natuurlijk van zulke ‘wielerfans’, maar na alle dopingperikelen in eerdere jaren lijkt de achterdocht er bij veel mensen nog goed in te zitten. Vooral Froome’s hoge cadans op het binnenblad, liefkozend ookwel het koffiemolentje genoemd, lijkt nogal wat teweeg te brengen. Wat is eigenlijk het idee achter dit hoge beentempo?

Tijdens een trainingsrit afgelopen week schakel ik over op het buitenblad en onmiddellijk gaat de snelheid van de fiets omhoog. Het binnenblad hangt er voor de vorm bij. Totdat er een echt klimmetje aankomt en ook het binnenblad even mee mag doen. Als een echte Froome schakel ik ook achter naar de lichte versnellingen en houd het beentempo hoog. Ik moet denken aan een opmerking van Cycling Story’s mede-oprichter Tim van Hengel in de nabespreking van een ander fietsritje:

Froome reed vast ook ooit 23,8 (km/h, red.) toen hij net begonnen was. Later won hij de Tour.. Mede-oprichter van Cycling Story Tim van Hengel

De snelheid werd geweten aan het koffiemolentje, waarbij de vergelijking met Froome snel gemaakt was.

Froome koffiemolentje
Volgens data openbaar gemaakt door Team Sky van de slotklim 10e etappe van de Tour de France 2015 reed Froome gemiddeld een cadans van 97 rpm (rotaties per minuut) en in de aanval op diezelfde klim was dat zelfs 102 rpm. Erg hoog, zeker in vergelijking met Alberto Contador en Nairo Quintana die liever dansend op de pedalen van hun fiets de berg op rijden.

Er zijn echter weldegelijk voordelen aan een hogere cadans (al dan niet op het binnenblad). Een hoger beentempo leidt er namelijk toe dat de kracht die je op de pedalen uitoefent kleiner kan zijn om eenzelfde wattage te trappen. Resultaat: minder spanning in je spieren en daardoor minder vermoeiing, waardoor je langer snel kan blijven fietsen. Bijkomend voordeel: met een hogere cadans is het makkelijker reageren op tempoversnellingen en aanvallen.

Waarom rijden Contador en Quintana met een lager beentempo?
Uiteindelijk is dit de voorkeur van de renner, maar daarnaast zijn beide renners zo’n 10-14 kilogram lichter dan Froome. Daarmee kunnen ze op een lager wattage (maar een vergelijkbaar wattage per kilogram) de berg op komen. Als ze een vergelijkbare kracht als Froome zouden uitoefenen kunnen ze daardoor een lagere cadans aanhouden.

De voordelen van een hoge cadans zijn niet alleen weggelegd voor profrenners. Iedereen kan deze techniek gebruiken. De Tour zal ik er niet mee winnen, maar voor wat betreft mijn eigen rondje kan ik het verschil op (en vooral na) de klimmetjes ook goed voelen. Dat koffiemolentje is dus zo gek nog niet!